[cstex] OpenType fonty v TeXu

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Thu May 23 10:45:45 CEST 2013

Dobrý den,

použití OpenType možné je. Existuje sice možnost, jak zkonvertovat
OpenType do Type1, ale zbavíte se mnoha možností, které OpenType fonty
nabízejí. Navíc takovou konverzí někdy můžete porušit licenci fontů. S
OpenType umí pracovat přímo luatex a XeTeX. V obou případech můžete
zůstat u plainu, rozdíl bude jen v tom, že vstupní text musí být v
UTF-8, fonty (OpenType) není nutno nijak speciálně instalovat pro TeX,
ale nainstalují se běžnými systémovými prostředky pro operační systém
(můžete je tedy používat i v jiných programech, nejen v TeXu). S
přesným použitím v luatexu neporadím (v lualatexu bych to uměl), XeTeX
má rozšířenou syntaxi primitivu \font, takže je možno využívat
"features".

Zde bych ještě upozornil na makro OPmac od Petra Olšáka, které je již
v TeX Live. Informace najdete na
http://math.feld.cvut.cz/olsak/opmac.html, a když si kliknete na
"pradnaska v Brne", najdete v souboru Zaznam-prednasky.txt URL, odkud
si můžete stáhnout video.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/