[cstex] PDFLaTeX y výstup ve CMYK

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Fri Mar 22 14:34:16 CET 2013

Dne 22. března 2013 13:43 Jiří Zelinka <j.zelinka at centrum.cz> napsal(a):
> Hezký den všem.
>
> Poslal jsem do tiskárny (ofsetový tisk) sborník v PDF uvytvořený PDFLaTeXem. V tiskárně museli sborník převést do CMYK, ačkoliv byl jen černobílý. Ve sborníku byly obrázky v EPS, také jen černobílé. Rád bych se zeptal, jestli byl převod skutečně nutný a případně jak získat výstup PDFLaTeXu ve CMYK.

To, že obrázky vypadají na pohled černobíle, ještě neznamená, že
černobílé jsou. Pokud jsou v RGB, přičemž R=G=B, pak to černobíle
vypadá, ale není to použitelné. Spousta programů produkuje řernobíle
vypadající obrázky v RGB místo skutečně černobílých. Programy z
TeXového světa umí obrázky vložit, ale nic s nimi nedělají. Pro
černobílý tisk není nutný CMYK, ale stačí grayscale (což je stejné
jako CMYK, když barevné výtažky vyhodím, tedy v dobré osvitce se dá
nastavit, aby se ty další filmy nedělaly).

Je tedy nutné:
1. všechny obrázky mít skutečně jako grayscale, nikoliv RGB s R=G=B
2. k nastavení barvy v LaTeXu používat výhradně barvy v modelu gray

Pokud mám černobílý EPS v RGB a není z nějakého zvlášť příšerného
programu, obvykle to předělávám textovým editorem, jinak to (většinou)
umí plný Acrobat.

Na http://icebearsoft.euweb.cz/lectures/ jsou slajdy a odkaz na video
mé přednášky
TeX a další svobodný software v předtiskové přípravě
Jsou tam další informace.

> Předem děkuji.
>
> Jiří Zelinka

Zdeněk Wagner