[cstex] TeX: vseobecne uvahy

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue Jun 4 14:08:07 CEST 2013

Dovolím si ještě reagovat.

On Tue, 4 Jun 2013, Řehoř J. Žáček wrote:

> Pane Olšáku,
> Vy jste prostě v tomto geniální. To se musí nechat.

Nejsem geniální, jinak bych neměl chybu v csplainu. Tj. byl bych schopen
letmým pohledem do xetex-reference.pdf okamžitě identifikovat, že se mezi
XeTeXovými primitivy skrývá makro, a to je nutno definovat.

Na druhé straně je fajn, když se uživatelé ptají, když něco nefunguje jak
má. Díky tomu jsme např. spojenými silami odhalili, že v TeXlive
překonfigurovali generování csplainu (zakonimentovali některé řádky, které
byly funkční, když jsem to testoval v prosinci). Pak jsem na toto téma
ještě chvíli diskutoval s vývojáři. Ti nebyli zrovna nadšeni, protože
momentálně kompletují TeXlive pro DVD a řešili, zda mají stornovat
vypálení nebo ne. Byli docela nervózní. Ujistil jsem je, že každoroční
obtisk TeXlive do duhové placky je jen malý mezník v life of TeXlive,
takže o to nám nejde.

> Ptám se však při této příležitosti. Pokud budu chtít vystoupat na
> podobnou úroveň vzdělanosti v oblasti TeXu, postačí mi Vaše kniha
> TeXBook naruby?

Mohla by.

> ... Ale při prvním průniku do TeXovské
> houštiny je z toho neznalý velmi zmaten a hlavně odrazen absencí
> systematické hromady know-how na jednom místě. Zde jsou velkou pomocí
> Vaše stránky, ale taky tam není všechno. Hledat to tady v této diskusi
> se také dá, ale relevatní informace vykuchat z této diskuse také trvá
> dlouho a předkpokládá značnou míru informovanosti o systému samotném...
> Nedalo by se s tím něco dělat?

Myslím, že TeXisté v čechách a na slovensku se sdružují v CSTUG a tam by
tyto otázky mohli a měli řešit.

> ... Opět: když je nás málo, bude to všechno složitější.

Bohužel, navíc TeX je v 90 procentech jeho použití užit krz LaTeX, takže
nás, co chtějí přímočaře využít možnosti TeXu, bude vždy málo.

> Rýsuje se už nějaký plán v rámci CSTUGu, jak zlepšit informovanost a
> napojení na relevantní zdroje informací? V současnosti považuji server
> CSTUGu s množstvím zastaralých informací spíše za překážku než za přínos
> k pronikání do světa TeXu.

Já považuji www server CSTUGu taky za víceméně sporný. Oni se jednou za
rok k tomu sejdou, zjistí, že plánovaný redakční systém stále není, a tím
to celé zase uzavřou. Trvá to už několik let. V prosinci jsem se byl na ně
podívat a mírně jsem se na pracovním obědě i rozčílil. Samozřejmě bez
efektu. Jediné, co proti tomu mohu dělat, je mít své vlastní stránky
trochu aktuálnější.

Taky jsem pro TeX v rámci této diskuse udělal nové maro OPmac a pro
studenty ČVUT šablonu na závěrečné práce CTUstyle. Momentálně se chystám
udělat UKstyle, protože syn bude taky psát závěrečnou práci...
Do časopisu pro CSTUG jsem taky nabídnul několik článků (momentálně tam
mám ve frontě čtyři a připravuji pátý). Bohužel ani ten časopis moc
efektivně nefunguje.

Zdravím

Petr Olšák