[cstex] Problém s makrem XeVlna

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Jun 4 13:02:34 CEST 2013

Dne 4. června 2013 11:00 Řehoř J. Žáček <rehor.zacek at gmail.com> napsal(a):
> Pane Olšáku,
> Vy jste prostě v tomto geniální. To se musí nechat. Ptám se však při této příležitosti. Pokud budu chtít vystoupat na podobnou úroveň vzdělanosti v oblasti TeXu, postačí mi Vaše kniha TeXBook naruby?

Mně osobně se TeXbook narubu čte lépe než Knuthův TeXbook. Nejde mi o
jazyk, angličtina mi nedělá problémy, ale Petr Olšák napsal knihu
velmi dobře a navíc je v ní spousta zajímavých příkladů, které lze v
praxi použít (a některé skutečně používám).

> Velice rád bych, kdyby se TeX více používal. Já se o to snažím a teď dokonce už to mám tak, že ho mám funkční na obou počítačích, jak na stabilním doma, tak i na notebooku, takže si práci mohu nosit v notebooku po venku a po chvilkách TeXovat, přičemž SkyDrive mi synchronizuje jak výsledky mé TeXovské práce, tak i nastavení WinEdt-u, tedy i uživatelský slovník, úpravy konfigurace, menu atd. atd. Takže se práce s TeXem stává velice komfortní. Ale při prvním průniku do TeXovské houštiny je z toho neznalý velmi zmaten a hlavně odrazen absencí systematické hromady know-how na jednom místě. Zde jsou velkou pomocí Vaše stránky, ale taky tam není všechno. Hledat to tady v této diskusi se také dá, ale relevatní informace vykuchat z této diskuse také trvá dlouho a předkpokládá značnou míru informovanosti o systému samotném... Nedalo by se s tím něco dělat?

Existují dokumenty FAQ, ale ta česká verze nebyla léta aktualizována.
Je otázkou, jestli by někdo dokázal vytahat zajímavé otázky a odpovědi
a setřídit je tak, aby se informace někde daly najít pohodlněji než v
archivu konference.

> Základní filosofická otázka samozřejmě zní: do jaké míry budeme TeX používat v běžné práci. Já se např. bez Microsoft Office v současné verzi 2013 neobejdu a ani nechci obejít. TeX však je, podle mého názoru, nepřekonatelný v knižní sazbě a měl by se stávat i platformou pro kvalitní sazbu elektronických knih. Zejména pdf, ale umí i jiné formáty (ePub, azw...) Už nyní se mi lépe čtou materiály v pdf na iPadu než z papíru. A pro tohle bych TeX vyděl jako ideální. Opět: když je nás málo, bude to všechno složitější.

Je to otázka zvyku. Já používám OpenOffice jen v případě, kdy jsem k
tomu donucen. A v takových případech jsem rád, když mám spoluautora
nebo spoluautorku, takže jen dodám své části textu a někdo to za mě
napíše.

> Rýsuje se už nějaký plán v rámci CSTUGu, jak zlepšit informovanost a napojení na relevantní zdroje informací? V současnosti považuji server CSTUGu s množstvím zastaralých informací spíše za překážku než za přínos k pronikání do světa TeXu. Leší by bylo dát odkazy na zahraniční servery, ať zájemce studuje raději v angličtině, ale aktuální informace. Pomoc v rámci svých možností opakovaně nabízím. Nemám moc času, ale něco zpracovat, vysázet a třeba umístit na web přes nějaké rozhraní, proč ne... Abych nebyl jen pasivním členem.

Současný web CSTUGu je v mizerném stavu. Pracuje se na novém webu,
činost koordinuje Jano Kula. Určitě uvítá každou pomocnou ruku.

> Jinak Štormovy fonty jsou krásné... Doporučuji.
> Omlouvám se za rozvláčnost.
> Řehoř J. Žáček.

Souhlasím, Štorm je umí udělat.

Zdeněk Wagner