[cstex] Web CSTUG - dalsi vyvoj (bylo: oznameni: TeX pro pragmatiky, dalsi vyvoj)

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Wed Aug 28 21:22:39 CEST 2013

Dobrý den.

Jen pár připomínek k (podle mne) docela potřebné diskuzi:

1. Přestože si myslím, že web typografického sdružení by měl vypadat
graficky opravdu velmi dobře až výjimečně, tak si vůbec nemyslím, že
existuje přímá úměrnost mezi designem webu a počtem potenciálních
uživatelů, kteří po shlédnutí webu sdružení poto ... a začnou TeX
používat... (nadsázka...).
Přesvědčit někoho, že TeX je "to pravé" je velmi nelehký úkol. Zkuste o
tom přesvědčit např. nějakého kamaráda, který třeba zápasí s Wordem.
Zjistíte, že vaše argumenty nebudou padat na úrodnou půdu. Dnešní doba
je taková, že každý chce mít výsledek hned... Proč trávit hodiny nad
manuály a studovat jak co udělat, když stačí něco namačkat na
klávesnici, dorovnat to mezerníkem A JE TO! Člověk bohužel asi sám musí
zjistit co mu TeX přinese a ani žádná náborová kampaň asi nepomůže ...
Používání Wordu a podobných nástrojů je rozšířeno díky "bezpracnosti"
vzniku dokumentů ... A to, že ty dokumenty nevypadají až tak dobře??? No
koho to dneska zajímá... Neodhadnu, kolik uživatelů TeXu je učiteli na
vysokých školách - snad i většina. Já sice učím na malém gymplu, ale pár
diplomek a bakalářek jsem už viděl. Ruku na srdce - jaká je kolikrát
jejich typografická úroveň? Věřím tomu, že TeXisté se kolikrát
kroutí.... ALE - vadí to vašim kolegům - neTeXistům?

Závěr? Nechť web udělá webdesigner a ať vypadá profesionálně - jsem pro
(při rozumné míře finanční náročnosti) !!! Ale neslibujme si od toho
příliv uživatelů. Podle mne je spíš důležitější obsah webu a support
komunity než vlastní vzhled - ale to je pouze můj soukromý názor. Na
webu sdružení by měla existovat spousta příkladů, které by dávaly do
kontrastu použití různých nástrojů a jejich výsledky...

2. Ani by jeden neřekl, ale CSS  zvládne opravdu ledacos... Když to
někdo umí...
Každopádně cesta k bezva webu podle mne nemusí vést přes stříhání
fotografií - tahle doba už je hodně dlouho za námi (byť si titulní
stránku dovedu představit... )

3. Požadavek, aby byly výsledky stejné ve všech prohlížečích nepovažuji
za zásadní ... Samozřejmě se v některém prohlížeči nesmí web rozsypat,
ale drobné rozdílnosti mne osobně opravdu vůbec neurážejí ...

4. Ad hosting: Windowsovský hosting? Proboha! A to jsem uživatel Windows
a Linux neovládám!
Dokonce bych web neprovozoval na "vlastním stroji", ale využil nabídky
nějakého poskytovatele hostingů. Dnes lze za 1500,- Kč ročně mít hosting
s profipodporou s garancí dostupnosti atd...

5. Ad obsah, struktura a administrace: Zejména tady bych viděl prostor
pro diskuzi v konferenci ...

Každopádně je moc dobře, že téma Webu CsTUGu bylo nastoleno a čím více
lidí se vyjádří tím lépe ...

Zdraví Jarda Hajtmar