[cstex] rychlocteni

Ladislav Bitto Ladislav.Bitto at savba.sk
Thu Oct 11 11:43:10 CEST 2012

Zdravim,

zaujali ma riadky p. Wagnera o rychlocitani a o tom, ze ako vidime, preto odpovedam na tie myslienky. Ja som pred pol rokom skusal vymysliet nieco, co by mohlo pomoct rychlejsie a dlhsi cas citat aj takymi ocami ako mam ja v 60ke (samozrejme bez okuliarov). Moj prvy pokus s farbami bol o tom, aby oko muselo ist co najviac pri citani (aj o tom som pisal sem). V tomto druhom pokuse mi islo o opak, aby oko islo co najmenej (skoro nic). Da sa to dosiahnut animaciou, co vytvorim pomocou PDFLaTeXu. Takze je fakt dolezite, ze co mame pred ocami, niektore clanky je fakt krkolomne citat.......

Bral som do uvahy to, ze obidve oci nepozeraju stale na to iste miesto. Iba 53% pozeraju na rovnake miesto, 39% inde a dokonca 8% sa krizuju. Dalej som bral do uvahy, ze v mozgu sa vytvori tzv. negativ toho co vidime - co je po par sekundach uz dost silny a moze rusit. Zelena farba ma negativ fialovu (a opacne, ze preco je to tak mozno viem aj vysvetlit), modra zltu, cierna bielu atd. Vychadzam aj z toho, ze vodorovne vidime ostro iba 12 stupnov a zvisle iba 3 stupne.

Najlepsie riesenie je, ked naraz vidim iba jedno slovo (ci dlhe, ci kratke) a farby sa menia po far sekundach. Slovo ma negativnu farbu podkladu, ktora je elipsa okolo neho v pomere 4/1 (elipsa je vzdy rovnako velka). Ostatna plocha na obrazovke ma zase inu farbuu, ktora sa tiez po case meni. Okolo slova (podla pismen) a elipsy este kruzi a cierny tien. Elipsa pomaly kruzi v strede monitora po drahe elipsy.

Prekvapilo ma, ze ako rychlo mozem takto citat. Na ceskych stranach som nasiel, ze normalne clovek cita tak 125-225 slov za minutu. S takouto animaciou som hravo dosiahol 600 slov za minutu. Pritom doslova sa ani nepohnem, staci oci polozit do stredu elipsy a mozog si s tym uz poradi. Dostal som sa aj na 2000 slov za minutu vtedy (ked som spocital, ze kolko som vlastne videl slova), ked som zaradil za slovo 4 prazdne elipsy, potom zase slovo a zase 4 prazdne elipsy. Napriklad nebolo dobre, ked som zaradil dve tri kratke slova do jedneho obrazka...............   No je to zaujimave.

Zdravim
Ladislav Bitto