[cstex] budoucnost cslatexu

Petr Olsak petr at olsak.net
Mon Oct 8 13:39:25 CEST 2012

On Mon, 8 Oct 2012, Zdenek Wagner wrote:

> A také cslatex, v něm bude stejný problém ve Windows.

Cslatex je poněkud mimo můj zorný úhel, necítím se kompetentní o něm
rozhodovat. Myslím, že jeho vstupní kódování není úplně analogický
problém, jako v csplainu. Lidé LaTeXoví skoro jistě používají nějaký
\usepackage[]{inputenc} nebo podobnou záležitost. Bohužel často bez
rozmyslu něco zkopírují do záhlaví dokumentu z dokumentů jiných a jsou
spokojeni, když jim to začne fungovat. Typicky tam tedy win uživatelé mají
napsáno \usepackage[cp1250]{inputenc} a ono jim to funguje.

Cslatex obsahuje oproti klasickému latexu jednu redefinici vnitřního
příkazu latexu (provedenou před mnoha lety J. Zlatuškou), aby bylo možné
načítat více vzorů dělení pro jeden jazyk ve více kódováních. A implicitně
jsou v cslatexu načteny vzory dělení v T1 a v kódování CSfontů. Přitom si
myslím, že tento rys skoro žádný uživatel LaTeXu nepoužívá a že mu tedy
stačí klasický LaTeX a dnes spíše XeLaTeX nebo luaLaTeX. Aby tyto formáty
měly své cs varianty mi příjde zvrácené a tudíž bych navrhoval, bylo-li
by mi dovoleno se k tomu vyjádřit, cslatex opustit.

Na druhé straně csplain považuji za pevný bod stejně jako plain. Csplain
řeší (zjednodušeně řečeno) proti plainu jediné doplňující zadání:
zpracovat navíc přímočaře vstupní znaky z české a slovenské abecedy.

Zdravím

Petr Olšák