[cstex] XeTeX a utf-8 (bylo: vstupni kodovani csplainu, prosim o nazor)

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Fri Oct 5 18:03:40 CEST 2012

Dne 5. října 2012 17:54 Luboš Kloc <kloc at ipm.cz> napsal(a):

> S tímto tvrzením bych si dovolil lehce nesouhlasit. Na základě mnohaletých
> zkušeností s posíláním článků zahraničním vydavatelům časopisů nebo sborníků
> mohu prohlásit, že když je vydavatel ochoten přijmout (La)TeX a napíšu tam
> "Lubo\v{s}", dopadne to vždycky dobře.
>
> Když to udělám jakkoliv jinak, dopadne to skoro vždycky nějakou katastrofou.
> Kolegové píšící ve Wordu raději nabodeníčka úplně vynechávají, aby jména
> vyšla alespoň trochu srozumitelně.
>
> Takže dokud nebude Unicode standard úplně všude, díky bohu (a Knuthovi) za
> TeXové sekvence.

Lubo\v{s} funguje i v XeLaTeXu, když se načte xunicode

Odběhnu teď trochu k teorii, která se týká všech uměleckých oborů i
komunikace jao takové. Každé sdělení má svého autora, který sdělení
vytváří, a adresáta, pro něhož je sdělení určeno. Pokud autor při
tvorbě sdělení nebere ohled na adresáta, je to vždy špatně. Autor musí
nejprve adresáta (pro sebe) definovat, aby věděl, jak má sdělení
vytvořit. Když to převedu do TeXového světa, součástí té definice
adresáta je také to, zda je schopen vzít TeXový zdroják v UTF-8.

> S pozdravem,
>
> Luboš Kloc

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/