[cstex] vstupni kodovani csplainu, prosim o nazor

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Thu Oct 4 15:40:40 CEST 2012

Dne 4. října 2012 15:10 Michal Růžička <xruzick7 at fi.muni.cz> napsal(a):

> Teď mne tak napadlo, více méně mimo toto téma, má XeTeX oproti CsTeXu
> nějakou zásadní nevýhodu krom toho, co je dáno z jeho podstaty (tzn.
> teoretická možnost různého zlomu na různých operačních systémech kvůli
> závislosti na implementaci práce s fonty)?
>
> Před pár dny jsem dostal od jednoho studenta otázku, proč se XeTeX
> nepoužívá jako defaultní TeX engine. Pokud pomineme dříve vzniklé
> dokumenty, je dnes zásadní důvod začít psát nový dokument v csplainu a
> ne pod XeTeXem?

Nejsem si jist, jak to má plain XeTeX, ale XeLaTeX defaultně používá
fonty Latin Modern. Pokud se budu držet Latin Modern a fontů TeX Gyre,
které jsou všude stejné, pak i v XeTeXu vyjde zlom všude stejně. Totéž
platí pro luatex. Různý zlom dostanu v případě, že začnu používat
systémové fonty (nebo obecně jiné než TeXové, protože v TeXových se
dbá na stejnou metriku, v jiných fontech to platit nemusí). Stačí,
když použiju font DejaVu a dám dokument někomu jinému, kdo má jinou
verzi DejaVu. XeTeX má TeX Live i MiKTeX, takže nevidím důvod, proč
jej nepoužívat.

Vidím jistý důvod, proč nepoužívat luatex. Jazyk lua je velmi mocný a
v principu lze napsat dokument, který při svém zpracování najde
citlivé údaje v počítači, připojí se na webserver nebo ftp server a
údaje tam pošle. Banky, policie a podobné organizace by tudíž mohly
mít k luatexu (a tedy i ke ConTeXtu) vážné výhrady.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/