[cstex] vstupni kodovani csplainu, prosim o nazor

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Thu Oct 4 15:12:22 CEST 2012

Dne 4.10.2012 10:24, Petr Olsak napsal(a):

> Otázka je, zda implicitně přejít na všech systémech na UTF8 (csplain je
> k tomu připraven např. s využitím encTeXu). Ovšem csplain používají
> konzervativní lidé, kteří si spíše ohnou svůj systém na použití stejného
> kódování, jaké používali desítky let, než aby museli konvertovat
> veškerou archivovanou práci do nového kódování. Já například typicky
> pracuji v xtermu. Už přes deset let dokážu mít na ploše vedle sebe různé
> xtermy, jedny kódované podle ISO-8859-2 a druhé v UTF8. Je naprosto
> jedno, jaký typ xtermu otevřu, mám je v nabídce vedle sebe. Ovšem nějak
> [...]

Přidám svůj názor do diskuse, neb používám převážně csplain a ano, asi
jsem dost konzervativní. Nicméně hlasuji jednoznačně pro utf-8 jako default.

Osobně používám utf-8 už dost dlouho jako vstupní kódování TeXu a je to
už moje čtvrté kódování. Začínal jsem na DOSu s emTeXem a Kameníky, pak
jsem dlouho používal CP-852 v OS/2 (eCS), nepříliš dlouho ISO-L2 v
Linuxu a jak systém přešel na utf-8, přešel jsem taky. Protože v Unicode
vidím konečně rozumnou cestu, jak s tím kódovacím zmatkem skoncovat.

I když zastávám názor, že počítač se má přizpůsobit mně a ne naopak,
představa, že bych například předělával celé OS/2 na Kameníky mně
připadá lehce absurdní.

Staré archivované soubory potřebuji znovu překládat jen vyjímečně, a
překódování není problém. Větší problémy mohou vznikat úplně jinde,
například u starých emTeXových souborů jsem používal úplně jiný způsob
vkládání obrázků a když bych to chtěl znovu překládat, musel bych to
stejně ručně upravovat.

Takže shrnuji: jako TeXový konzervativec použivájící převážně csplain se
přimlouvám za utf-8 všude, kde to jen trochu jde (a tisíceré díky za
encTeX, takže to v TeXu jde bez problémů).

S pozdravem,

Luboš Kloc