[cstex] Kódování TeXovského zdrojového dokumentu was: Re: csplain a WinEdt 7.0

Milan Vancura milan at ucw.cz
Wed Oct 3 15:33:13 CEST 2012

Dobrý den.

> Mimochodem, ono je těžké říci, co je vlastně správně.

Dovolím si nesouhlasit: je to naopak velmi jednoduché: správně je předpokládat,
že musím znát kódování souborů, se kterými pracuji. Neexistuje "vlastní
kódování operačního systému vhodné pro TeXové zdrojové soubory".

Důvodů je mnoho, ve zkratce napíši jen ty, se kterými jsem se osobně potkal v
minulosti a nepříjemně mě "kously":

 * soubory putují mezi mnoha počítači různých OS, např. e-mailem,
 * i tentýž člověk (autor) může na soubor pohlížet po Síti odjinud,
 * na témže počítači se může změnit to "vlastní kódování",
 * mohu dát zdrojáky ke stažení na web a návštěvníci budou zmatení
 * z opačného pohledu: najdu na webu dokument 5 let starý s dnes již neplatným
   e-mailovým kontaktem na autora

Proto je chybný předpoklad, že kódování se má nastavovat pro TeX. Kódování má
být nastavené V DOKUMENTU. Viz XML (jak ho nemám rád, tohle má vyřešeno lépe),
to dokonce umožňuje mít různé části souboru v různých kódováních. Což bez UTF-8
je občas nutnost (asi nemusím říkat zrovna Vám :-) )

Takže já bych Vaši větu s dovolením řekl jinak:

Je jednoduché říci, co je správně. Je těžké to v TeXové komunitě změnit.
Setrvačnost je obrovská, bohužel. Třeba kdyby se to do nějakého dalšího TL
naimplementovalo, že by to začlo víc lidí používat - ale bude to těžké.

Milan Vančura

P.S.: Ten problém se netýká jen kódování. Kdo jste se kdy dostal k nějakému
staršímu zdrojáku v TeXu (nejlépe cizímu, třeba právě přes web), určitě jste
také řešili otázek více: v jakém je to kódování? jakým formátem TeXu? jakou
verzí toho formátu? Atp. Pro některé dokumenty jsem to nebyl schopný 100%
vyřešit a bylo jednodušší určité části přepsat ručně znovu. To se pak ztrácí
výhoda TeXu, že dává stejňé výsledky i po desítkách let - a že on sám dává.