[cstex] \clq

Petr Olsak petr at olsak.net
Wed Nov 28 22:16:00 CET 2012

Dovolte mi k tomuto problému malinkou úvahu.

Problém se dá řešit na různých stupních koncepčnosti. Asi nejméně
koncepční je ve výskytu každé takové uvozovky v dokumentu narvat \kern1pt.
Tuto myšlenku autor dotazu zcela zavrhl, aniž by se o ní explicitně
zmínil. Poněkud systémovější je tam místo \kern1pt narvat \kern.1em. Aspoň
to respektuje velikost písma. I toto ale nebylo vůbec uvažováno. Dále je
možno narvat \kern.1em do speciální verze makra a tuto verzi používat v
kurzívě. To taky není moc koncepční. Dále přichází na řadu makro, které
pozná, že se nacházíme v kurzívě. Toto řešení autor dotazu akceptoval a je
spokojen. Nicméně v systémovosti řešení můžeme pokračovat. Pomocí tftopl
csti10 převést metriku na PL a v ní přidat kern mezi uvedené znaky a pak
metriku vrátit do tfm formátu pomocí pltotf. Pak přegenerovat formát
(neboť ten font je typicky načten ve formátu). Další stupeň systémovosti:
vzpomenout si, že kromě csti10 jsou ještě csti12 a mnoho dalších. V každém
z nich udělat potřebnou úpravu. Další stupeň koncepčnosti: vlézt do
Metafontovách zdrojů všech těch fontů, opravit to tam a přegenerovat
Metafontem metriky. Další stupeň koncepčnosti: poslat záplatu k
Metafontovému zdroji někomu, kdo se stará o CSfonty, a požádat ho, aby
přegeneroval metriky, tj. opravil chybu ve fontu. Vysvětlit mu, že to
opravdu chyba ve fontu je. To vnímám jako jediné koncepční řešení, vše
ostatní považuji jen za soukromé flikování na různé úrovni automatizace
toho řešení.

Zdravím

Petr Olšák