[cstex] TeXLive versus balickovaci systemy

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Jan 10 11:19:56 CET 2012

2012/1/10 Luboš Kloc <kloc at ipm.cz>:

> [...]
> A balíčkovací systémy na volitelné vazby moc nejsou postaveny.
> Nejsem si tím úplně jist, ale myslím, že by bylo možné vytvořit z TL dvě
> funkční instalace, které by ale neměly ani jeden společný soubor.
>
> Navíc skoro v každé nové verzi TL přibude nějaký nový "něcoTeX".
>
> Tohle nějak rozumně rozdělit do balíčků tak, aby bylo možné nainstalovat
> snadno vše co daný uživatel potřebuje a přitom se neinstalovala spousta
> redundantního smetí není vůbec jednoduchý úkol, který asi nelze zvládat
> nějakými rutinními postupy, a v tom je nejspíš kořen problému.

Nejde. V TL jsou řešeny ávislosti na úrovni collection, nikoliv na
úrovni balíčků. Když si člověk nainstaluje collection, pak má hodně
vysoukou šanci, že mu vše bude fungovat. Pamatuji si, že se v
minulosti přesouvali balíčku do collection basic, protože si tvůrci TL
neuvědomili, že jsou nějakým jiným základním baličkem používány.
Samozřejmě si tím člověk nainstaluje řadu věcí, které nikdy nepoužije.
Když však začne instalovat samostatné balíčky, může to skončit tím, že
instalovaný balíček bude potřebovat jiný balíček, který není nalezen.
Balíčky na CTAN totiž nemají závislosti uvedeny a není dostatečná
lidská kapacita k tomu, aby někdo všechny balíčky prozkoumal a doplnil
závislosti v TL. Samozřejmě to chápu jako nedostatek, ale také rozumím
tomu, že doplnění není jednoduché a nedá se dělat automaticky.

Také bych měl napsat, že jsem rád, žwe se mi neaktualizuje jedním
příkazem Linux i TeX. Někdy jsem závislý na složitých makrobalících,
které bych nedokázal v rozumně krátké době nahradit vlastními makry.
Bohužel některé makrobalíky nejsou zpětně kompatibilní (narazil jsem
na fatální problém i v PSTricks). Jestliže tedy pracuji na větším
důležitém TeXovém projektu, raději TL neaktualizuji před jeho
dokončením. A teď si představte, že v té době bude vydán důležitý
bezpečnostní patch, přičemž aktualizace nějakého programu může záviset
formálně na TeXu (i když by to s tou starou verzí chodilo také) a
vynutí si aktualizaci. Buď tedy aktualizaci provedu a riskuji, že můj
dokument neprojde TeXováním a nedodržím termín, případně se rozhodí
stránkování a bude nutno udělat novou korekturu, nebo budu vědomě
používat systém se známou bezpečnostní dírou. Obě možnosti jsou
špatně. Pokud mám TL zvlášť mimo systémový balíčkovací systém, mohu
klidně instalovat bezpečnostní záplatu bez aktualizace TL.

Někdy potřebuji znovu zpracovat starý dokument. Pokud je to případ
dokumentu závislého na komplikovaných makrobalících, může se stát, že
v aktuální verzi zpracovat nepůjde. Mohu však mít instalovány i staré
verze TL a zkusit starší, ve které by to mohlo chodit, nebo srovnávat
rozdíly. Tohle mi TeX integrovaný v systému neumožní.

Se zpštnou (ne)kompatibilitou mám poměrně hodně smutných zkušeností.
Už několikrát mi aktualizace Octave způsobila, že můj SW balík, který
má již asi tisíc stran zdrojáků, přestal fungovat. Už jsem dospěl k
tomu, že ve strachu z další nekompatibility používám raději méně než 5
% funkcí, doufám, že jsem zvolil funkce, které se v budoucnu měnit
nebudou, a všechno si raději programuji sám. Můj program totiž musí
nejen přežít update, ale musí chodit ve všech distribucích Linuxu s
nejrůznějšimi verzemi Octave i ve Windows.

> S pozdravem,
>
> Luboš Kloc

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/