[cstex] TeXLive versus balickovaci systemy (was: Čínština v LaTeXu)

Petr Tomasek tomasek at etf.cuni.cz
Thu Jan 5 23:04:37 CET 2012

On Thu, Jan 05, 2012 at 02:36:47PM +0100, Jiri Demel wrote:

> Dobrý den.
> Nejsem znalcem balíčkovacích systémů, ale docela rád bych se
> dověděl, co na tom pokládáte za dementní.

Balickovaci system by mel (tak, jak je to ve slusnych OS, jaky jsou
napr. ruzne distribuce Linuxu) byt soucasti Systemu a ne aby si kazda
vetsi aplikace vytvarela svuj vlastni...

> TeXLive je celkem složitý a multiplatformní systém, tak je logické, že
> má svůj vlastní balíčkovací systém. Které jeho vlastnosti

Ne, neni to logicke, protoze se tim dostava do konfliktu se systemovym
balickovacim systemem. Napr. nemuzu upgradovat cely system zaroven,
nebo se pomoci systemovych nastroju nedozvim, kteremu balicku nalezi
urcity soubor, jestli je v poradku (sedi jeho cheksum) a uz vubec
nejdou resit zavislosti mezi systemovym a specifickym balickovacim systemem.

(Napriklad nejde jednoduse rict, ze program XY ma jako zavislost urcity
LaTeXovy balicek. Proste je to totalne postavene na hlavu...)

> pokládáte za
> špatné, co tam chybí? Nechci TeXLive nijak hájit, jsem prostě

Pokladam za spatne, ze se sere do veci, do kterych mu neprislusi.

> zvědavý,
> tak prosím o věcnou odpověď.
>
> Čím TeXLive někoho nutí používat tlmgr?

Je to oficialni nazor lidi, co TeXLive vytvareji, tihle
se navazeji do vsech, co by chteli mit slusne linuxove balicky
a ne ten paskvil tlmgr. Zkuste si pohledat v mailinglistech.

> BTW, ve světe Linuxu není jen jeden balíčkovací systém a každá
> distribuce
> si dělá věci po svém a tváří se, že je na světě skoro sama.

Pekna demagogie. A proc by si to kazda distribuce nemohla zabalit
po svem? Ma to jenom pozitivni dusledky - naprosta vetsina programu
je delana tak, aby bylo snadne ji zabalit pro jakykoliv balickovaci
system. Vyjimkou jsou prave takove paskvily, jako je TeXLive...

> Proč nejde do Linuxové distribuce převzít TeXLive tak jak je a software,
> který je na něčem kolem TeXu závislý, navázat (třeba pomocí linků)
> na
> to, co je v TeXLive?

Ale to se deje, akorat, ze TeXLive je delany tak, aby tohle co nejvic
zneprijemnil, protoze proste nepocita s nicim jinym, nez ze se
bude distribuovat pomoci tlmgr...

> Nebo alternativně, proč nejde z TeXLive vytáhnout metadata o
> závislostech
> a přebalíčkovávat to rutinně do linuxové distribuce tak, aby byl k
> disposici vždy aktuální TeX?

Ano, to by bylo idealni, ale bohuzel reakce lidi, co TeXLive vytvareji,
alespon co jsem cetl byly v tomto dost arogantni a nevstricne...

Jabber: butrus at jabbim.cz

EA 355:001  DU DU DU DU
EA 355:002  TU TU TU TU
EA 355:003  NU NU NU NU NU NU NU