[cstex] Fwd: accent pre yfonts a zvacsenie pisma

Petr Olsak petr at olsak.net
Fri Dec 28 16:36:59 CET 2012

On Fri, 28 Dec 2012, peter knezel wrote:

> [...]
> dany typ pisma.
> Pre znaky a,e,o som nasiel 2 rozne varianty (okrem zakladneho znaku bez accentu) a
> a) male e nad pismenom
> b) dvojbodka nad pismenom
>
> Znak i som nasiel v zakladnej forme - cize klasicke i - s bodkou nad zakladnou ako
> aj bez bodky na pozicii 00 - tak ako ste vysvetlili.(pozicia 020 pre ygoth)
>
> Co sa mi vsak podarilo zistit, ze \yfrak a \yswab dovoluje pouzit zvacsene pismena
> pre á a í, pricom pri pouziti
> \ygoth sa mi znaky zuzia - prekryvaju sa a neda sa zistit, ci sa znaky á a í

Kdyz se podivate do tabulky fontu ygoth, zjistite, ze na pozici 19 neni
akcent ale nejaka specialni ligatura. Zatimco ve fontu yfrak je na pozici
19 potrebny akcent. Makro \' pravdepodobne expanduje ve Vasem pripade na
\accent19, takze yfrak zpracuje spravne a ygoth nikoli. Tam se prekryva
zakladni znak s tou specialni ligaturou, takze vidite na vystupu zmet
znaku. Na velikosti fontu pritom nenazlezi.

> S pouzitim \accent bohuzial, nemam ziadne skusenosti. Mohli by ste mi
> vysvetlit, ako ho pouzivat?

Muzete tedy vyzkouset prime pouziti pritivu \accent a kombinovat dva ruzne
fonty. Na TeX-primitivni urovni vytvorite slovo KaHira takto:

-------------

\font\g=ygoth scaled 2000
\font\f=yfrak scaled 2000

\f K\accent19 aH\accent19 \char16 ra           % yfrak

\g K\f\accent19\g aH\f\accent19 \g\char16 ra   % ygoth, accents from yfrak

\end

-------------

Jak vidite, mylil jsem se, kdyz jsem psal, ze bezteckove i je na pozici
00, ve skutecnosti je na pozici 16 (nepozorne jsem se do te tabulky
podival).

Kdyz si podrobne prohlidnete druhy vysledek, zjistite, ze carka nad
bezteckovym i je ulitla prilis nahoru. To je chyba v metrice fontu
ygoth, kde je bezteckove i na pozici 16 prilis vysoke (zrejme odvozene
chybne z vysky teckoveho i). Chcete-li to spravit, provedte nasledujici:

tftopl ygoth.tfm ygoth.pl
edit ygoth.pl

vyhledejete CHARACTER O 20 (protoze 16 je 20 oktalove) a tam nahradte
vysku:  CHARHT R 0.675751  za vysku  CHARHT R 0.472223 (protoze to je
vyska maleho pismene a). Ulozte soubor ygoth.pl a provedte

pltotf ygoth.pl

Tim vznikne v aktualnim adresari metrika ygoth.tfm, ktera ma prednost pred
metrikou v TeXové distribuci. Po novem TeXovani mate carku na spravnem
miste.

Zdravim

Petr Olsak

PS. Pan Wagner se myli, kdyz pise, ze problem zavisi na velikosti fontu,
protoze je metafontovy. Font muzete libovolne zvetsovat, dokud se metafont
,,nezriti``. Navic, mate-li TeXovou distribuci ne starsi deseti let,
vyskytuji se v ni soubory yfrak.pfb, ygoth.pfb atd., ktere jsou implicitne
pouzity, takze metafont neni vubec pro zvetsovani potreba.
Vase velikosti scaled4400 nedelaly na mem pocitaci zadne potize.