[cstex] Den v Brne

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Mon Dec 3 18:24:03 CET 2012

Dobrý den,

rád bych připojil několik poznámek.

Především mě jako brňáka velice mrzí to nevstřícné přivítání ze strny
DPMB (nefungující automaty) a doufám, že kvůli tomu na Brno nezanevřete.

Na druhé straně, plně se hlásím k Vaší filosofii jednoduchosti, myslím
že jsem Vás pochopil a jsem naladěn na stejnou vlnu. Vaše přednáška na
mě udělala ohromný dojem.

Bohužel jsem trochu skeptický, co se týče prosazení takovýchto témat.
Vidím pro to několik důvodů:

- Lenost (nejen) programátorů je přirozná a je prý i hnacím motorem
pokroku.
- Věci se vyvíjejí a vylepšují převážně tím způsobem, že se komplikují.
Zjednodušení je jen výjimečné a většinou až ve chvíli, kdy přílišná
složitost narazí na velké problémy (viz. třeba Windows Vista).
- Na složitosti (nejen) SW je veliký komerční zájem, výrobci potřebují
prodávat stále větší disky, výkonnější procesory a podobně. Co se stane,
když takovýto komerční zájem zcela převáží můžeme vidět na současné
etapě zavádění IT ve státní správě.

Z těchto důvodů se domnívám, že nás pravidelných uživatelů OPmac bude
jen hrstka, a o to více obdivuji Vaši píli, vytrvalost a zaujetí pro věc.

Nicméně si myslím, že by stálo za pokus OPmac vyvázat z jen českého a
slovenského prostředí a pokusit se ho nabídnout takříkajíc globálně, tam
už by počet uživatelů mohl stát za to. A velice bych uvítal a
doporučoval, aby toto úsilí CSTug plně podporoval. Myslím, že zde máme
světové TeXové komunitě co nabídnout.

S přáním pěkných a klidných dní adventních,

Luboš Kloc