[cstex] CSplain, vanocni darek

Petr Olsak petr at olsak.net
Fri Dec 21 09:05:43 CET 2012

Vážení TeXisté,

chtěl bych Vás informovat, že jsem dokončil vývoj na makru OPmac, včera
jsem z názvu verze zrušil slovo ,,beta`` a makro považuji od této chvíle
za stabilní. V souvislosti s tím jsem jej zařadil do csplain.tar.gz. Další
vlastnosti budou do OPmac zařazeny jen velmi výjimečně a z velmi pádných
důvodů. Důraz bude kladen na zpětnou kompatibilitu.

Karl Berry momentálně dokončuje zařazení nového csplainu do TeXlive včetně
úpravy updmap tak, aby i 8z fonty byly ovlivnitelné přepínači
-Pdownload35 a -Pbuiltin35. Až bude csplain v TeXlive, začnu jednat s
Chritianem Schenkem o zařazení CSplainu do MikTeXu.

Do Zpravodaje CSTUGu jsem odevzdal dva články ,,Nový CSplain`` a ,,OPmac
-- makra rozšiřující možnosti plainTeXu``. Redakce je přijala, ale nemohu
zaručit, kdy tyto články výjdou. Zkušenosti ukazují, že to někdy dlouho
trvá. Například před zhruba dvěma lety jsem poslal do redakce článek o
TeXu v UNIXovém prostředí a ukazuje se, že tento článek zatím stále
nevyšel. Já jsem na něj mezití stačil s úspěchem zapomenout a byl mi
připomenut jen náhodou.

Děkuji všem, kteří mě motivovali tím, že naznačili užitečnost toho, co
dělám. Děkuji také všem, kteří mi poslali upozornění na chyby a náměty na
možná rozšíření. Na základě toho makro OPmac ve svém beta stavu prošlo
celkem 23 verzemi. Někdy jsem měnil verze denně. Namátkou upozorním na
významné změny oproti první beta-verzi zveřejněné před měsícem:

- \margins       ... pohodlné nastavování ukrajů a formátů papíru
- \magscale      ... zvětšování/zmenšování spolupracující s \margins
- \draft         ... podkreslení stránek šedým textem ,,draft``
- \sortcitations ... citační intervaly
- \pdfrotate     ... podpora PDF lineárních transformací
- \table         ... dvojité čáry se neprotínají, uživatelská deklarace položek
- \frame         ... rámeček spolupracující s \table a respektující účaří

Nechť vám OPmac slouží

Petr Olšák