[cstex] Casopis/letak/brozura v tex/latex/xelatex/context - nastavenie

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Mon Nov 28 14:42:18 CET 2011

2011/11/28 peter knezel <peter.knezel at gmail.com>:
> Zdravim,
>
> kto by mi vedel poradit ohladne vyberu vhodneho toolu pre pisanie
> casopisu/letaku/brozurky
> alebo nastavenia v latex/xe(la)tex/context?

Ja pouzivam na vsechno LaTeX, pokud potrebuji pracovat s nelatinkovymi
pismy (arabske, devanagari, recke), pouzivam XeLaTeX. Na A5 maji
skutecne smysl maximalne 2 sloupce. I tak bude problem, proto bych v
cestine i slovenstine povolil \lefthyphenmin=2 \righthyphenmin=2 a
pouzil bych uzsi font, napr. Lido. Jen upozornuji, ze Lido je zdarma
pro osobni a nekomercni pouziti, pro pouziti v komercnim prostredi se
musi koupit (stoji asi 600 Kc, takze se cena vrati na prvni zakazce).

Graficky zalezi na typu tiskoviny. Pokud je to neco jako sbornik, pak
by kazdy clanek mel vypadat graficky stejne. Totez se dela i u
odbornych casopisu. Pokud je to casopis se stalymi rubrikami, pak by
kazda rubrika mela mit svoji grafickou tvar, ktera by se drzela ve
vsech cislech. Timto zpusobem se pristupuje i k dobrym novinam, na
prvni pohled vypadaji pestre, kazdy clanek je jiny a snadno
odlisitelny, ale pri podrobnem pohledu najdete nejakou jednotici
logiku.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/