[cstex] kody znakov

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue May 10 15:11:33 CEST 2011

Dobrý den,

csplain předpokládá, že uživatel používá jen znaky české a slovenské
abecedy. Ty jsou správně mapovány na znaky ve fontu csr10 pomocí tabulek,
jako je například cp852-cs.tcx.

Ostatní znaky (napriklad \c T), které nejsou v české ani slovenské
abecedě, nemají explicitně definováno mapování, a tudíž nemají zaručeno
očekávatelné chování v 8bitovém csplainu.

Ve Vašem případě je mapování \c T:  221 -> 221 v souboru cp852-cs.tcx
považováno za nedefinované, protože nepracuje s českým ani slovenským
znakem. Na druhé straně mapování: \'Y: 237 -> 221 je definováno, pracuje
se znakem \'Y. Jinými slovy, v souboru cp852-cs.tcx není mapovací funkce
prostá se všemi důsledky tohoto faktu: bajty 221 a 237 nejsou v TeXu nijak
rozlišeny.

Chcete-li využít více znaků z použitého kódování CP852 (nejen znaky české
a slovenské abecedy), musíte pro ně zajistit prostou mapovací funkci, tedy
upravit tabulku cp852-cs.tcx. Je třeba navrhnout obrazy nečeských a
neslovenských znaků tak, aby nekolidovaly s obrazy českých nebo
slovenských znaků.

Jak konkrétně je navrhnout, je na Vás, protože je to ,,home-made`` řešení.
Jde o využití jiných znaků, kterým disponuje Vámi vybrané 8bitové
velmi specifické kódování, ale nejsou to znaky české nebo slovenské
abecedy.

Zdravím

Petr Olšák