[cstex] Styly pre LaTeX

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Jul 27 12:18:37 CEST 2011

2011/7/27 Balogh Richard, Ing. <balogh at elf.stuba.sk>:
> [...]
> velmi
> zislo mat nejaky "sklad", z ktoreho by mohli autori cerpat stylove subory a
> pri dobre
> oznackovanych dokumentoch by zmenou jedneho riadku mohli dostat uplne iny
> vzhlad dokumentu.
>
> Zatial co napriklad pre iny znackovaci jazyk - HTML, existuju stovky CSS
> sablon,
> pomocou ktorych ste schopni diametralne zmenit vzhlad dokumentu (a niektore
> z nich su
> skutocne navrhnute profesionalnymi dizajnermi), pre LaTeX nic take nepoznam.

Centralni skladiste asi neni. Vim, ze redakce casopisu, ktere
prijimaji clanky v LaTeXu, maji sve styly. Ma je Elsevier, maji to
matematicke a fyzikalni casopisy. Ceska narodni banka ma styl na sve
zpravy, nektere firmy z Kypru maji LaTeXove styly pro sve firemni
dokumenty. Nektere university maji styly pro diplomky.

Ja mam samozrejme desitky stylu pro knihy, ktere jsem sazel, ale
pochyuji, ze by se nekomu hodily. Otazka je spise takova, zda existuje
nejaky uzitecny graficky navrh, do nehoz by se mela upravit nejaka
velka trida dokumentu, pak neni problem takovy balicek pripravit.

Mimochodem, ja bych pro svuj web urcite nepouzil cizi CSS. Chci, aby
muj dokument vypadal jako muj dokument. Kdyz pouziju vzhled ciziho
dokumentu, i kdyz je treba CSS navrzen profesionalne, bude vysledkem
vzhledove cizi dokument, nikoliv muj. Kdyz pisu clanek pro casopis,
ktery vydava Elsevier, pak to samozrejme ma vypadat jako clanek v
jejich casopise. Pak je prirozene, ze pouziju jejich styl (a je
dokonce v TeX Live, nemusim ho nikde shanet). Pokud pisu svuj
dokument, urcite bych si formatovani vymyslel sam, nebo bych si nechal
styl od nekoho vytvorit.

> Mozno nejake poznate?
>
> Richard Balogh

Zdeněk Wagner