[cstex] instalacia latex z diskiet - dos emulacia pod WindowsXP

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Fri Feb 4 11:37:46 CET 2011

2011/2/4 Luboš Kloc <kloc at ipm.cz>:

> Ovšem RSX byl potřeba, aby emTeX běžel přímo ve Windows. V DOS emulátoru
> by to (snad) mohlo běžet i s EMX, ale bez vyzkoušení těžko soudit.

To bude třeba určitě. DOS měl omezení RAM na 640 kB, ale počítače měly
často více než 1 MB, maximum tehdy byly 4 MB. DOS tuto paměť neuměl
využít. Mattes tehdy napsal EMX, takže mohl tuto paměť adresovat
způsobem jako v OS/2. Windows už od verze 3.0 měly svoji správu
paměti, ale ta nebyla kompatibilní s EMX. Právě ktomu sloužil RSX,
který přemapoval funkce, které poskytoval EMX, na to, co je dostupné
ve Windows 3.x. Ve Win95/98 jsem to nikdy nezkoušel. Později
existovala upravená verze RSX-NT, kterou jsem používal ve WinNT a
Win2000 (tedy já nejsem uživatel Windows, ale instaloval jsem to pro
kolegy). Je otázka, co je přesně emulátor DOSu ve WinXP. Podle mě je
to jen DOSový subsystém, který si s EMX neporadí. RSX-NT pravděpodobně
fungovat bude. Asi by šlo použít virtualizaci, ale tu má, pokud vím,
až Vista. Jinak i do WinXP se dá nainstalovat VirtualPC nebo VMWare.
Pak je možno mít ve virtuální mašině pravý DOS (pokud ještě máte
instalační diskety) a zřejmě bude fungovat EMX. Z DOSové virtuální
mašiny si stěží přečtete CD, protože asi nenajdete ovladač, DVD ani
USB disk nepřečtete určitě. Dá se nainstalovat Windows for Workgroups
v DOSové verzi (pokud máte instalační disketu), aby mohla virtuální
mašina komunikovat přes virtuální LAN. Už si nepamatuju, jak to bylo v
DOSu s TCP/IP. Myslím si, že jsem to tehdy v čistém DOSu nepoužíval
vůbec, buď jsme měli Win 3.11, nebo OS/2 Warp Connect.

> Luboš Kloc

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/