[cstex] převod dokumentů z latexu do wordu

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Sat Sep 25 23:57:41 CEST 2010

2010/9/25 Michal Vodička <m.vodicka78 at gmail.com>:
> Zdravím v konferenci.
>

> Mám jeden dotaz ohledně konverze dokumentů psaných v LaTeXu do Wordu. V naší
> organizaci jsou koupené licence Office 2007. Já pro své osobní použití
> především rozsáhlejší dokumenty tvořím v LaTeXu (TL 2009). Chci ve větším
> rozsahu toto používat i v práci, ale narážím na nutnost pozdější úpravy mnou
> vytvořených dokumentů někým jiným. Z tohoto důvodu bych potřeboval
> konvertovat vytvořené dokumenty do Wordu.

Záleží na typu dokumentu, s matematikou asi hodně narazíte. Kdysi
dávno, když to po mně chtěli, jsem šel konverzí přes HTML. Do Wordu se
dá přetáhnout text z MSIE přes clipboard, zachová se při tom tučné
písmo a kurzíva. Rovnice jsem vkládal jako bitmapový obrázek. Nedávno
jsem psal kratší text, kdy jsem nakonec texty z LaTeXového zdrojáku
natáhl do OpenOffice, rovnice jsem projel samostatně pdftexem (každá
rovnice na samostatné stránce), z PDF jsem udělal EPS a ty vložil do
souboru, která jsem nakonec uložil jako DOC. Rovnice jsou tedy uloženy
jako vektorové obrázky (extended metafile). Problém je s číslováním
rovnic, nedokázal jsem usadit číslo rovnice na matematickou osu, ale
spoluautorka to nějak zvládla. Před pár lety jsem byl donucen
překonvertovat odborný článek z LaTeXu do Wordu, protože to byl
požadavek redakce. Kolega zjistil, že existuje jakýsi shareware plugin
do Wordu, takže v menu File přibydou možnosti "Open LaTeX" a "Save As
LaTeX". Výsledek je tento:

1. Článek měl původně 40 stran, ale musel být zkrácen na 35 (maximum
povolené redakcí). Dokud jsme jej psali společně v LaTeXu, posílali
jsme si zdrojáky a všem nám to fungovalo.

2. Zakoupen plugin za 50 USD (bez zaplacení a získání sériového čísla
skončí konverze před druhou rovnicí, což je v dokumentaci napsáno).
Načtení do Wordu trvalo pár seikund, některé části rovnic byly uloženy
jako obrázky.

3. Všechny rovnice byly špatně, nepřekonvertovaly se křížové odkazy a
řada jiných věcí, takže kolega, který ten plugin koupil, pak na tom 3
měsíce pracoval ručně.

4. Korektury se musely dělat starým způsobem korektorskými značkami na
papíře, neboť se ukázalo, že Word není kompatibilní s Wordem (ani v
rámci jedné instituce, kde by teoreticky mělo být vše stejné). Jakmile
soubor odešel do jiného počítače, rovnice byly špatně, po opravách a
návratu zpět do počítače kolegy bylo zase vše špatně a muselo se to
opravovat znovu.

5. Člověk, který má v redakci časopisu na starosti korektury, má
stejnou (nebo alespoň kompatibilní) verzi wordu jako kolega, na jehož
počítači jsme ladili poslední verzi rukopisu, ale jinou verzi než ten,
kdo má v časopise na starosti tisk. Osobně jsem kontroloval všechny
rovnice, v korektuře byly správně, ale v tištěné verzi časopisu se
poztrácely písmenka.

Nic lepšího jsem neobjevil. Zkoušel jsem také konverzi pomocí tex4ht.
Konverze do ODT funguje vcelku dobře včetně matematiky, ale když to v
OpenOffice uložím jako DOC, ve Wordu je matematika pomršená, takže je
nutno přepsat rovnice ručně. Pokud zvolím v tex4ht konverzi vhodnou
pro Word, rovnice se pomrší.

Teď jsem si vzpomněl, že jsem ještě psal kapitolu do knihy, kterou
vydával Springer Verlag, a všichni mí spoluautoři psali ve Wordu. Já
jsem to napsal v LaTeXu a spoluautorům jsem posílal PDF k připomínkám.
Ve finální verzi jsem přetahal do Wordu texty a jeden ze spoluautorů
podle mého PDF dopsal všechny rovnice ručně.

> Zkoušel jsem především aplikace latex2rtf a Aurora pro OS Windows. Výsledky
> nebyly uspokojivé z hlediska zachování formátování. Pracuji i v OS Ubuntu
> 10.04. Je mi jedno pod kterým OS budu dokumenty konvertovat.
>

> Můžete mi prosím poradit, jestli je vůbec možné s minimálními úpravami takto
> dokumenty konvertovat? Pokud ano, jakým způsobem?
>

> Děkuji za rady.
>

> S pozdravem,
>

> Michal Vodička
>
> __________ Informace od ESET NOD32 Antivirus, verze databaze 5479 (20100925)