[cstex] Divný problém s \today

Petr Sojka sojka at fi.muni.cz
Mon Sep 13 13:37:34 CEST 2010

On Mon, Sep 13, 2010 at 12:33:11PM +0200, Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o. wrote:
Zdravím,

> mám zvláštní problém - potřeboval bych objasnit, proč se tak děje. Mám
> zdrojový text:
>
> \documentclass{article}
> \usepackage[czech]{babel}
>
> \begin{document}
> %  \edef\today{\today} % ?!
>   \begin{tabbing}
>     XXXXXXXXX\enspace\=\kill
>     Datum:    \> \today \\
>   \end{tabbing}
> \end{document}
>
> A ten vysází podivné datum (výsledek jsem umístil na
> http://www.privatepaste.com/download/dd60c1fb10).

> [...]

Děje s tak proto, protože i dnes, 13.9.2010, stejně
jako před čtvrt stoletím, má LaTeX v prostředí tabbing předefinováno
chování makra \' na umístění textu k zarážce zleva (viz Lamportova
kniha nebo Rybičkův LPZ).  A jelikož text data je pro zvýšení přenositelnosti
v tex/generic/babel/czech.ldf definován pomocí sedmibitové notace včetně \'
tak v případe expanze \today v prostředí tabbing se zachová jak
dokladováno.

Možná by stálo za to v příští verzi czech.ldf zkusit nepoužít v tabbingu
předefinovávaná makra, LaTeX se obávám nezměníme.

S pozdravem
Petr Sojka