[cstex] Zlozene zatvorky vo vnutri prostredia center

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Mon Mar 29 12:23:06 CEST 2010

2010/3/29 Ján Buša <jan.busa at tuke.sk>:
> Dobry den,
>
> z cirej zvedavosti by ma zaujimalo, preco pri pouziti zlozenych zatvoriek
> (zdanlivo nic neriesiacich a nic neovplyvnujucich) v nizsie uvedenom
> priklade dostaneme iny vysledok, ako bez nich.

Rozdil spociva v tom, kdy prijde token \par, viz komentar nize.

> Prajem prijemny den
>
>    Jano Busa st.
>
> \documentclass[12pt]{article}
>
> \begin{document}
>
> \begin{center}
> \huge If you can keep your head, when all about you
> are losing theirs, and blaming it on you, \dots
> \end{center}

V okamziku \begin{center} se otvira skupina a udela se nekolik akci,
ktere pro pochopeni nejsou podstatne. Jsme stale ve vertikalnim
rezimu. \huge zvetsi pismo a vzdalenost ucari podle toho, co je
definovano v size12pt.clo. Pismeno "I" zpusobi prechod do
horizontalniho modu. Pri expanzi \end{center} prijde token \par, ktery
zpusobi vysazeni  odstavce. Pak se uzavre skupina.

> \bigskip
>
> \begin{center}
> {\huge If you can keep your head, when all about you
> are losing theirs, and blaming it on you, \dots }
> \end{center}

Zde je situace trochu jina. K prechodu do horizontalniho rezimu dojde
ve vnitrni skupine. Po ukonceni vnitrni skupiny se nastavi vzdalenost
ucari na hodnotu odpovidajici te, ktera platila v okamziku
\begin{center}. Jsme vsak stale v horizontalnim rezimu. Pri expanzi
\end{center} prijde token \par, ktery zpusobi vysazeni odstavce. V
tomto nastaveni se radky budou pravdepodobne prekryvat, takze dojde k
uprave radkovani podle \lineskip a \lineskiplimit (presne je to
popsano v TBN).

> \end{document}

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/