[cstex] ConText v TeXLive & Windows 7 (64bit)

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Thu Mar 4 11:54:17 CET 2010

Dobrý den.
Chci sdělit své zkušenosti s  instalací ConTeXtu ve Win 7 64bit.

Koupil jsem před týdnem nový notebook s předinstalovanými Windows 7
(Premium) 64bit. Na starém notebooku jsem měl nainstalován TeXLive 2008
(pod WinXP prof.) a už dlouho jsem pošilhával po TeXLive 2009 a
instalací ConTeXtu, jak byla popsána v posledním zpravodaji, tedy
instalací LuaTeXu. Do starého počítače jsem to už nechtěl instalovat,
takže jsem se pustil do instalace TeXLive 2009 a zprovoznění LuaTeXu až
na novém notebooku.

Trochu jsem měl obavy co z toho vyleze, protože jsem dosud neměl s Win7
žádné zkušenosti a trochu jsem se obával i přechodu na 64 bit (oprávněně
- některé staré programy, které stále občas používám od dob Win95
přestaly běžet a musel jsem sáhnout k tomu, že jsem je nainstaloval do
Virtual PC, kde jsem vytvořil písíčko s WinXP - tam se to rozběhlo).

Pro potenciální následovatele - přechodce na Win7 64 bit mám ale, co se
týká TeXLive a LuaTeXu v něm dobrou zprávu.
Instalace podle návodu pana Stříže v posledním Zpravodaji proběhla zcela
bezproblémově a vše fungovalo jak má.
Dokonce nebylo třeba ani měnit nastavení TEXMFHOME = ~/texmf , v souboru
texmf.cnf, které pan Stříž doporučil změnit na c:\temp (Win7 asi
nastavuje cesty jinak než WinXP)

Zkrátka a dobře po chvíli se vše opravdu solidně rozběhlo.
ConTeXt pod Mark IV i MarkII jsem zatím otestoval akorát na pár menších
souborech a na jedné zatím nedokončené bakalářce (takže i s tabulkami a
obrázky) - vše proběhlo OK.  Mark IV (kompilace příkazem context
file.tex)  se zastavil na nějaké chybě po načtení souboru \input
bib-bphh.bbl, kde je seznam literatury (používám modul \usemodule[bib]),
když jsem ale načtení souboru se seznamem literatury zaremoval, proběhla
kompilace v pořádku až do úplného a úspěšného konce tj. asi mám nějaký
kiks v souboru s literaturou, kde mj. provádím nastavení formátu výpisu
seznamu literatury . Je třeba ale říci, že Mark II (tj. klasická
kompilace pomocí texexec filename.tex) si s tím poradil tj.
"přechroustal" seznam literatury a vypsal jej bez jakýchkoliv problémů.
Zaujalo mne, že Mark IV vyrobil PDFko, které bylo co do velikosti méně
než poloviční oproti Mark II.

Zkusil jsem otestovat i kompilaci velmi jednoduchého plainového zdrojáku
pomocí luatex filaname.tex resp. latexoveho zdrojáku pomocí lualatex
filename.tex, takže vše funguje tak, jak pan Stříž ve svém článku v
posledním Zpravodaji popisoval.
Navíc na novém poměrně dost výkonném stroji je kompilace oproti tomu co
znám značně rychlejší.
Díky panu Střížovi za návod, chyba v linku na kterou jsem před časem
upozornil je opravena.

Zdraví J.Hajtmar