[cstex] (Lehce OT?) Formátování (La)TeXem do textového souboru?

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Tue Jan 19 10:17:08 CET 2010

Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o. napsal(a):
> Zdravím v konferenci,
>
> chtěl bych se zeptat, jestli někdo náhodou neřešil výstup z (LaTeXu) do
> "hezkého ASCII výstupu".
>
> Co tím myslím - viz stránka: http://www.ietf.org/rfc/rfc0822.txt?number=822
>
> Zkrátka jde mi o nějaký procesor - (La)TeX, který načítá svůj zdroják,
> nebo NĚJAKÝ JINÝ program, který čte nějaký textový soubor (nebo třeba
> stdin) - a výsledek zapisuje do "ASCII souboru"; aby ten procesor
> generoval textový výstup s "nějakou štábní kulturou", např. (jak je
> vidět v ukázce):

> [...]

Ten ukázkový dokument je z roku 1982, tedy záležitost pro pamětníky :-)
Tenkrát se ve výpočetních střediscích používaly prakticky výhradně
znakové tiskárny (řetězové, pro kvalitní tisk tiskárny s typovým
kolečkem), prostě něco jako vylepšený psací stroj, a stejné to bylo se
zpracováním textů (v té době třeba na ZX-Spectrum). Byla spousta
programů zvaných "textový procesor", které dělaly právě tohle.
Ještě o deset let později, v počátcích masového šíření PC u nás, se tyto
programy běžně používaly; zvlášť oblíbený byl "ChiWriter", protože se do
něj daly snadno doplnit české znaky a zvládal i jakousi primitivní
matematiku.

Podstatným rozdílem proti TeXu a vůbec moderním programům je pevná šířka
znaku a použití znaku "mezera" pro všechny pohyby aktuálního bodu sazby.
Pokud by se měl tedy použít TeX, je nutno sázet _neproporcionálním
fontem_ a výstup pak zpracovat něčím, co každý posun aktuálního bodu
sazby nahradí zaokrouhleně odpovídajícím počtem mezer. Programy typu
dvi2tty by to mohly zvládnout, ale zkušenost nemám. Rozhodně se nelze
spolehnout, že sazba do bloku dopadne bezvadně.

S pozdravem (a omluvou za delší text),

Luboš Kloc