[cstex] ilustrace místo vakátů

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Dec 15 11:07:24 CET 2010

2010/12/13 navif <navifg at gmail.com>:
> Zdravím všechny pokročilejčí uživatele. Sázím v LaTeXu ilustrovanou
> knihu pro děti. Mám v úmyslu použít třídu scrbook nebo memoir.
> Vlastností třídy je, že nová kapitola začíná jako pravá strana a
> předchozí levá je vakát. Lze nějakým jednoduchým způsobem tuto levou
> stranu využít například pro ilustraci uvádějící kapitolu?

Já své knihy řeším tak, že používám třídu book a napíšu si vlastní
balík maker. Pokud dělám edici, udělám si vlastní balík pro danou
edici (mám jeden balík pro nakladatelství Canopus a jeden společný pro
nakladatelství Martin a Zdeněk Vavřínek), v němž nastavím své
parametry, pak načtu třídu book pomocí \LoadClass{book} a nakonec
předefinuji makra. Pro nakladatelství Martin dělám právě almanachy
šlechtických rodů, kde na levé straně je erb rodu, text začíná na
pravé straně. Předefinoval jsem si tedy \chapter tak, že nepovinný
parametr obsahuje jméno obrázku s erbem. Protože texty dostávám dříve
než kresby erbů, je ten parametr nepovinný. Pokud jej neuvedu, místo
obrázku se objeví nápis Erb. LaTeX má pouze \cleardoublepage pro
přechod na nejbližší lichou stranu, ale funguje pouze v oboustranné
sazbě. V balíčku zwpagelayout mám rozšiřující makra \NewOddPage a
\NewEvenPage, která se hodí pro tyto případy. Návody, jak předefinovat
\chapter, \tableofcontents apod. najdete ve Zpravodajích v mém seriálu
LaTeXová kuchařka, vše je na http://bulletin.cstug.cz, lze to najít
pomocí Google search přímo na zmíněné stránce.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/