[cstex] Sazba odstavcu do textovych oblasti ad. Zpravodaj 3/2009

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Tue Nov 17 10:05:11 CET 2009

Dobry den.
Se zaujetim jsem si precetl clanek pana Jana Sustka v prave doslem
Zpravodaji  3/2009 a nasledne to cele vyzkousel.
Rad bych se podelil o nekolik svych postrehu:

Momentalne pouzivam vesmes ConTeXt, ale obcas na starsi veci i Plain a
LaTeX - vse mam pod TeXLive 2008.

Rozhodl jsem se vyzkouset moznosti v Plainu a ConTeXtu:

1. (cs)Plain

Kdyz jsem zkousel ukazku dle Zpravodaje v Plainu, tak se mi objevovala
chybova hlaska o spatnem ukonceni if bloku ( Incomplete \ifx; )
viz.kopie hlasky:

c:\1da\plaintex\tipyatriky\SazbaOdstavcuDoTextovychOblasti>pdftex
-fmt=pdfcsplai
n -default-translate-file=cp1250cs pokus
This is pdfTeXk, Version 3.1415926-1.40.9 (Web2C 7.5.7)
 %&-line parsing enabled.
 (c:/Program Files/texlive/2008/texmf/web2c/cp1250cs.tcx)
entering extended mode
(./pokus.tex The format: csplain <Sep. 2005>.
The cs-fonts are preloaded and A4 size implicitly defined. (./oblasti3.tex
! Incomplete \ifx; all text was ignored after line 202.
<inserted text>
                \fi
<to be read again>
                   \newdimen
l.203   \newdimen
                 \pageboxheight
?

Vzhledem k tomu, ze jsem nemel v umyslu to zkouset pod LaTeXem, tak jsem
zaremoval par radku na konci inputovaneho souboru oblasti3.tex a priklad
funguje, nicmene jsem se rozhodl na tuto vec upozornit. Mozna je to tim,
ze pouzivam jiny format  tj. pdfcsplain ...ale jinak nevim - ve
vnitrnostech TeXu se moc nevyznam.
Pro upresneni jsem v tomto pripade vyradil z provozu testovani dane
podminkou \ifplain (radky 198-211) a kod jsem upravil tak, ze obsahuje
jen ty casti, ktere se maji provest pri prekladu plainem. Pak priklad
funguje a zda se, ze je snad vse i OK.

2. ConTeXt:
Zde mne to zajimalo vice, protoze hodlam tuto vec v ConTeXtu pouzivat.

Kupodivu vse docela dobre funguje, i kdyz jsem nekoukal moc "do strev"
souboru oblasti3.tex a nevim, zda je funkcnost pod ConTeXtem zcela
systemove cista.
Zde bych upozornil, ze pokud se nenastavi na zacatku ConTeXtu hodnoty
\pdfpagewidth a \pdfpageheight, tak se stranky objevi v nejake
prapodivne velikosti.
Nastesti se cely priklad pod ConTeXtem da rozjet zcela bez zasahu do
kodu souboru oblasti3.tex.
Nize uvadim priklad pod ConTeXtem. Vysledne PDFko je k videni na adrese:
http://public.hajtmar.com/files/tex/context/sazba_odstavcu_do_sloupcovych_oblasti/sodto-context.pdf
Cely priklad vcetne prilozenych souboru pana Sustka je na adrese:
http://public.hajtmar.com/?cesta=JRsVFQdsBhwIWyAdFwQROwZWAxU5EBgvGycBDRECIAcmFBscARUfATMRFgYNIBomHxYvEwoEHQ
<http://public.hajtmar.com/?cesta=JRsVFQdsBhwIWyAdFwQROwZWAxU5EBgvGycBDRECIAcmFBscARUfATMRFgYNIBomHxYvEwoEHQ==>

Nize uvedeny zdrojovy text v ConTeXtu inputuje soubor pana Sustka
"oblasti3.tex", ten je na http://sustek.wz.cz/TeX/oblasti3.tex nebo na
vyse uvedene adrese na mem datovem ulozisti. Rady, tipy a pripominky
jsou vitany :-).

Pekny svatecni den vsem TeXistum preje
Jarda Hajtmar

%
% Ukázka sazby odstavců do textových oblastí v ConTeXtu
% dle článku pana Jana Šustka ze Zpravodaje 3/2009
% J.Hajtmar
%

\setupoutput[pdftex]
\enableregime[cp1250]
\mainlanguage[cz]

\definepapersize[portrait][A4]
\definepapersize[landscape][A4,landscape]
\definelayout[portrait][width=middle, topspace=0cm, header=1.5cm,
footer=1.5cm, height=middle]
\definelayout[landscape][width=middle, topspace=0cm, header=1.5cm,
footer=1pt, height=middle]

\setuppapersize[landscape]
\setuplayout[landscape]

% Tyto dva následující řádky tam musí nutně být, jinak má výsledné PDFko
prapodivný rozměr
\pdfpagewidth=\paperwidth
\pdfpageheight=\paperheight

\setuptolerance [verytolerant, stretch]

\def\BYE{% Pro korektni ukonceni makra pana Šustka v ConTeXtu
    \setbox\region=\vtop{\unvbox\region}%
   \addtopagebox%
   \ifnum\threadpart>1 \forceoutput\fi%
}%

\input oblasti3

\starttext

% Nastavení textových oblastí je použito ze vzorového posteru pana Šustka
\threadshape 10 1cm   1cm   4cm  19cm
                55mm  1cm  232mm  3cm
                55mm  45mm  4cm  155mm
               10cm   45mm 187mm  3cm
               10cm   8cm   4cm  12cm
               145mm  8cm  142mm  3cm
               145mm 115mm  4cm   85mm
               19cm  115mm  97mm  3cm
               19cm  15cm   4cm   5cm
               235mm 15cm   52mm  5cm

\dorecurse{6}{
\addonepar
Sazba odstavců do textových oblastí ConTeXtem (článek pana Jana Šustka -
Zpravodaj 3/2009).

\addonepar
\input tufte \par}

\BYE