[cstex] Inicialy - nejlepe v ConTeXtu ...

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Sun Jun 14 16:17:06 CEST 2009

Dne 17. leden 2009 17:29 Josef Feit <jfeit at ics.muni.cz> napsal(a):

> Hledejte lettrine.
>
> Pro LaTeX existuje lettrine.sty a na CTAN je context-lettrine .
>
> Zkusenosti s timhle balickem ani resenim p. Wagnera nemam.

Do \everypar dam makro s jednim parametrem. To pri prechodu do
horizontalniho modu odebere prvni pismeno. Podle mnou danych pravidel
vytvorim inicialu (napr. pismeno z jineho fontu v jine velikosti, take
to muze byt obrazek nacitany pomoci \includegraphics, jehoz jmeno
odvodim z daneho pismene). Inicialu vlozim do \hboxu, abych mohl
zmerit rozmery. Podle toho pak nastavim \hangindent a \hangafter.
Inicialu usadim pouzitim \vadjust. Pokud je iniciala velka a prvni
odstavec muze byt kratky, pouziju obdobne reseni, jake ma Petr Olsak v
makru \oblom v TBN. Take lze pir mereni a usazovani pouzit slozitejsi
logiku, napr. V mohu usadit jinak nez M nebo A. Chce to trochu
experimentu, ale vysledek muze byt lepsi nez z prefabrikovaneho
balicku. Navic lettrine.sty ma vizualni znackovani. Pokud chcete neco
zmenit, musite se hrabat vsude. Ja jen upravim definici \chapter tak,
aby pred \@afterheading vlozila \everypar{\InsertInitial}. Makro
\InsertInitial samozrejme zacina prikazem \everypar{}, protoze nechci
mit inicialu na zacatku kazdeho odstavce. A navic tvorba inicialy take
vyvola prechod do horizontalniho modu (vnitrniho), kde se znovu
pouzije \everypar a TeX by se snazil usadit inicialu v iniciale v
iniciale v iniciale...

> Pozdravy, JF

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/