[cstex] Inicialy - nejlepe v ConTeXtu ...

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Sun Jan 18 16:45:52 CET 2009

2009/1/18 Jaroslav Hajtmar <hajtmar at gyza.cz>:
> [...]
> narazil na veci ktere jsou soucasti ConTeXtu tj:
> napr. \DroppedCaps{}, \placeinitial ......\par nebo \AutoDroppedCaps
> ......\par atd...
>
> %\setupinitial[state=start,n=3]
> %\definefontsynonym[Initial][SerifBold]
> % použití - \placeinitial ......\par nebo \AutoDroppedCaps ......\par
>
> %\def\MyDroppedCaps%
> %{\DroppedCaps
> %{\color[green]} {cmbx12}
> %{5\baselineskip} {3pt} {3\baselineskip} {4}}
>
> atd....
>
> Tato vec funguje docela dobre, bohuzel pokud je inicalou pismeno s

To je jeden z duvodu proc existuje encTeX. Makra pro automaticke
umisteni inicial si berou prvni token. Pokud pouzivate k prekodovani
balicek inputenc nebo nejaky ekvivalent, ktery pracuje s aktivnimi
znaky a v mezikroku ma kontrolni sekvenci, pak takove makro sebere jen
kus znaku. Nejen ze to neumisti inicialu, ale navic to muze vest k
ruznym chybam. \lettrine tento problem obchazi, protoze definujete
rucne, co je iniciala. Je to vsak "spatne reseni", protoze znackujete
vizualne, nikoliv logicky. Predstavte si, ze mam kapitoly znackovany
latexovsky

\chapter{Nazev kapitoly}
Text prvniho odsavce...

Nyni mi zakaznik rekne, ze chce mit na zacatku kapitoly inicialu.
Zmenim tedy definici makra \chapter a je hotovo, protoze pro
prekodovani pouzivam encTeX a moje makro pro inicialy tedy vidi i
pismeno s diakritikou jako jediny token s kategorii 11 a spravne
nastavenymi \lccode a \uccode. Pokud pouzijete \lettrine, musite
preznackovat cely dokument. A jeste si vsimnete, ze ani \lettrine
dostatecne neresi vse, protoze k expanzi dojde nekdy v nevhodnem
okamziku. V manualu tohoto modulu na strane 2 vpravo dole nevytvorila
skupina << francouzske oteviraci uvozovky, ale dva spanelske
vykricniky.

Dalsi problem nastane, kdyz ma iniciala zabirat napr. 3 radky, ale
prvni odstavec ma jen 1 nebo 2 radky. I s tim se nekdy setkavam a mam
to vyreseno automaticky, inspiroval jsem se makrem \oblom z TBN.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/