[cstex] zlom strany pred PDF obrazkom

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Nov 5 20:36:14 CET 2008

2008/11/5 Vit Zyka <vit.zyka at gmail.com>:

> navic tam mate mezeru za kazdym obrazkem; odstrante vlozenim komentare:
> \includegraphics[width=\textwidth,height=\textheight]{a.pdf}%

Mezera za obrazkem nevadi, dokonce je nutna. Prvni \includegraphics
zpusobi prechod do horizontalniho rezimu. Na zacatek horizontaniho
seznamu se tedy vlozi mezera sirky \parindent, ale neni to glue, takze
nejde o odstranitelny element. Dale se vlozi obrazek, za nej mezera,
pak druhy obrazek, dalsi mezera a token \par. V tomto okamziku zacne
pracovat algoritmus radkoveho zlomu. Protoze prvni obrazek je stejne
siroky jako text, nelze zlomit radek za nim, ale musi se zlomit pred
nim, coz vede k chybe "Underfull \hbox" s nekonecnou hodnotou 10000. K
dalsimu zlomu dojde v mezere mezi obema obrazky. Protoze se jedna o
glue, tedy o odstranitelny element, pri radkovem zlomu zmizi. Token
\par odstrani vsechny mezery na konci odstavce, tedy mezeru za druhym
\includegraphics. V pripravne oblasti tedy mame nyni tri radky,
jejichz celkova vyska je vetsi nez \pagegoal. Spusti se tedy
algoritmus strankoveho zlomy. Penalizace mezi prvnim a druhym radkem
je velika, ale za druhym radkem jiz mame vice materialu, nez se na
stranku vejde. Na prvni strance tedy zbyde prazdny radek,
pravdepodobne s chybovou hlaskou Underfull \vbox. Na dalsi stranku se
vejde presne prvni obrazek, na treti strany druhy obrazek. Pokud podle
navodu Vita Zyky potlacite mezery za obrazky, dopadne to jeste hur.
Mezi prvnim a druhym obrazkem totiz nebudete mit zadny objekt, v nemz
je povolen radkovy zlom. Prvni radek tedy bude obsahovat odstavcovou
zarazku a bude underfull, zatimco druhy radek bude obsahovat oba
obrazky a bude overfull. Po strankovem zlomu bude na prvni strance
prazdny radek a na druhe strance oba obrazky vedle sebe, ale ten druhy
bude zcela mimo papir.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/