[cstex] zaokrouhlovani v PS?

Josef Tkadlec tkadlec at fel.cvut.cz
Tue May 20 19:44:39 CEST 2008

Parametr e nezabira (myslim, ze slouzi k necemu jinemu).

Pokud tomu dobre rozumim, dvips trochu pozmeni mezery, aby slova
zacinala na celociselnych souradnicich, pak ale zapise jednotlive
objekty (pismena, mezery) celeho radku za sebou. Dana tiskarna asi
celociselne zaokrouhli rozmery objektu, takze se sice taky dostane na
celociselne zacatky slov, ale muze to byt jinde.

Obvykle to moc nevadi, protoze se ruzna zaokrouhleni (nahoru, dolu) do
znacne miry vyrusi. Problem meho prikladu je asi v tom, ze vsechny znaky
(cifry) maji stejne rozmery, takze zaokrouhleni jsou stejna,
nekompenzuji se, ale nacitaji. Navic v tomto pripade je chyba maximalni
mozna - pul pixelu.

Problem by se vyrazne omezil, pokud by dvips umistoval zacatky
jednotlivych slov a ne jen zacatky radku - v uvedenem prikladu by
nepresnosti byly 12krat mensi.

Nakonec jsem prisel na reseni - nastavit pro dvips nasobek rozliseni
tiskarny. Vypada to, ze tiskarna zaokrouhli v nastavenem rozliseni (tedy
s mensi chybou) a pak spravne provede vyrastrovani v mensim rozliseni. V
tomto konkretnim pripade stacilo 1200 DPI (chyba pak vychazi 50krat
mensi - 0,03 mm).

Josef Tkadlec