[cstex] Dvě otázky: poloha tabulátoru na délku; defaultní parametr příkazu

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue May 20 15:10:49 CEST 2008

2008/5/20 "Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o." <LPr at pontex.cz>:
> [...]
>
> mohl napsat:
>
> \begin{tabbing}
>
>  \NECO{5cm} \= \NECO{10cm} \kill
>
> \end{tabbing}
>
> Tj. "NECO" by mohl být nějaký standardní příkaz LaTeXu, ale nevím jaký.
> Resp. matně si vzpomínám, že v cca minulém měsíci jsem narazil na příkaz
> (nebo balíček) (bohužel ani nevím, jestli zde v konferenci či někde na
> webu), který uměl vytvořit horizontální box předem dané délky a do něho
> umístit text (dalo se zvolit jestli vlevo, na střed nebo vpravo). Možná
> tentýž příkaz na vytvoření boxu by se dal použít i pro můj problém.

\hspace*{1cm}, bez hvězdičky by mohl být na začátku řádku odstraněn
(nezkoušel jsem to v tabbing, ale snad to funguje)

> 2) Druhá otázka se týká programování příkazu. Chtěl bych vytvořit příkaz
> TODO, který se bude zadávat s jedním parametrem. Ale potřeboval bych uvnitř
> ošetřit situaci, že parametr je prázdný, a takovém případě použít "???"
> místo #1. Pro zběhlé programátory to asi asi bude triviální, já však do
> takové množiny nepatřím. Stávající příkaz vypadá takto:
>
> \newcommand{\TODO}[1]{\colorbox{red}{\textsl{#1}}}

\newcommand\TODO[1][???]{\colorbox{red}{\textsl{#1}}}

Pak ale budete zadávat parametr do hranatých závorek, např.
\TODO[uvařit kafe], nebo neuvedete parametr vůbec, tj. \TODO

Pokud byste chtěl skutečně testovat prázdnost parametru, tj. nebyla by
tam ani mezera, pak lze v definici použít:

\ifcat _#1_???\else colorbox{red}{\textsl{#1}}\fi

> Ještě bych měl podotázku: lze říci LaTeXu, aby bral do jména příkazu i
> číslice, tj. aby i bylo možno vytvořit příkaz pojmenovaný např. "\Test1"?

Nastavit \catcode`\1=11 apod. pro všechny číslice, ale raději bych to nedělal.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/