[cstex] Bitmapove obrazky

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Mon Jun 2 16:45:12 CEST 2008

2008/6/2 Anton Surda <fyzisurd at savba.sk>:
> [...]
> 9 ulozim obrazok ako EPS a potom ho  natiahnem spat, dostanem uplne ine
> farby (omnoho kriklavejsie). Pritom EPS je bestratovy format a v mojom
> pripade ani nedoslo ku ziadnej kompresii. Po spracovani EPS pomocou  dvips a
> distillerom do PDF, farby zostavaju rovnako zle. CPT 12 sa zda byt v
> poriadku.
>
> Toto upozornenie posielam do TeXovskej konferencie, kedze ine sadzacie
> systemy uz Postscriptove obrazky asi  nepouzivaju.
>
> Vo vypoctovej technike, zda sa, ziadne zrejme pravdy neplatia.

Tvrzeni, ze EPS je bezztratovy format, je nepravdive. EPS je
podmnozina PS a je to v podstate programovaci jazyk. Do EPS lze
schovat mnoho, napr. v pripade bitmapovych obrazku ztratovou kompreci
DCT pouzivanou v JPEG. Distiller je defaultne take nastaven tak, ze
pri prevodu PS obsahujiciho barevny bitmapovy obrazek zapne ztratovou
kompresi DCT. Dalsim problemem je barva obecne. Matematicky by si
clovek myslel, ze pro konverzi mezi barevnymi prostory plati
CMY=N-RGB, kde N je podle pouzitych souradnic bud 1, nebo 255, jenze
skutecne tiskove barvy maji daleko do tohoto matematickeho idealu.
Navic RGB prostoru je mnoho a CMYK prostoru je take mnoho a pro prevod
mezi nimi musite pouzit ICC profil, jinak se dockate ruznych
prekvapeni, vetsinou neprijemnych. Mnoho programu vsak na korektni
prevod kasle a provede si samovolne vyse uvedenou naivni konverzi do
prostoru, ktery se mu libi. Nez tedy natahnete bitmapovy (ale i
vektorovy) barevny obrazek do nejakeho programu, musite si predem
overit, jak ten program naklada s barevnymi prostory a jestli nahodou
neprovede nezadouci konverzi. Pokud takove konverze provadi, musite
nejprve sam prekonvertovat obrazek do barevneho prostoru, v nemz ten
program pracuje, a vysledek prekonvertovat do barevneho prostoru
vystupniho zarizeni, kde se bude tisknout.

> Anton Surda

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/