[cstex] Kodovani UTF8

Petr Olsak petr at olsak.net
Thu Jan 31 14:06:55 CET 2008

On Thu, 31 Jan 2008, Vit Zyka wrote:

> Vyuzit jen makrojazyk? Neni to prehnane tvrzeni? Pominu-li orientalni
> pisma, pak jsem mel za to, ze pro evropske latinkove jazyky plati, ze
> systemovy unicodovy font prispiva TeXu pouze metrickymi informacemi o
> posunu sazby vcetne kerningu, eventuelne zaridi nahradu ligaturami, ale
> odstavcovy zlom si optimalizuje XeTeX sam - jako v klasickem TeXu.
> Algoritmus zlomu povazuji za zaklad TeXu, mnohem vic nez jeho
> (diskutabilni) makrojazyk. Nebo se mylim? Muzes to, Petre, prosim rozvest?

Pripoustim, ze na odstavcovy zlom jsem nepomyslel, kdyz jsem ten prispevek
psal. Souhlasim, ze makrojazyk je diskutabilni. Nekdo jiny zase muze
povazovat za nejdulezitejsi v TeXu jinou vec, na kterou jsme napriklad oba
dva v teto vterine nepomysleli...

Tusim (moc jsem to nezkoumal), ze dalsi ze zakladu TeXu: "box-kern-glue"
je v XeTeXu rozsiren o jakesi stringy ci co, coz lepe navazuje na
algoritmy, ktere nabizeji systemove knihovny pro praci s fonty.
Ja jako konzervativec k tomu zase nemam duveru, protoze je to neco, co
neni dokumentovane v TeXbooku. Mozna to je dokumentovane v tech
systemovych knihovnach, ovsem zduraznuji, v knihovnach zavislych na
vnejsim systemu.

Zdravim

Petr Olsak