[cstex] zdrojovy kod vedle obrazku

Ladislav Bitto geoflabi at unix.savba.sk
Wed Jan 2 08:32:33 CET 2008

On Sun, 23 Dec 2007 postcz at centrum.cz wrote:

> ad L.Bitto - nevim jak se vytvari obrazky TeXom,

asi tak nejak, ze sa vyuziju jeho moznosti (makrojazyk, pomocne programy,
co dokaze nacitat etc.).

> ja znam jen picture v LaTeXu nebo ruzna makra (PSTricks, mfpic...).

Ja poznam jedine picture v LaTeXu. Ako sa mi aj napriek tomu podarilo
vytvarat obrazky TeXom (dokonca aj animacie, teraz uz aj ciste PDF) mozte
dozvediet na adrese

ftp://geofftp:rEadfTp@web.sav.sk/bl-graphs

skuste zacat suborom CITAJMA (ktory je v adresari SLOVAK)

Pravda tie subory boli vytvorene vlani (zaciatkom roka). Nie je v nich
este mienka, ze ako vytvaram cisty PDF kod. Na vyrobu "cisteho" PDF
obrazka vyuzivam tiez TeX (pdfLaTeX). Aby som to dokazal musel som trosku
prestudovat pdfLaTeX a hlavne jazyk PDF (najnovsi manual ma cca 1700
stran, az hroza z neho ide - ale potreboval som len par veci). PDF ma
oproti PS vela vylepseni a viac moznosti, staci ich pouzit. Iba jedina vec
mi tam chybala - vykreslenie kruznice (a tym padom aj elipsy). To bol pre
mna najvacsi problem. Nakoniec sa mi podarilo vytvorit podprogram, ktory
vytvori kruznicu pomocou Bezierovych kriviek, presne taku istu, aku
vytvara podprogram ARC v PS. Pridat napriklad priehladnost do obrazkov
bolo omnoho jednoduchsie.

Svedci o tom moja najnovsia animacia, kde je uz zakomponovana
priehladnost. Animacia ukazuje obeh Mesiaca okolo Zeme a ich obeh okolo
Slnka (Zem ma nakreslene moria aj svetadiely, ktore sa aj tocia). Da sa
pekne odpozorovat, ze preco sa menia dni a noci, preco je leto a zima etc.
Naraz to ide z dvoch pohladov - z hora a z boku. Tato animacia je v
adresari ANIMATION (ako kazda) pod menom moon-pdf.

Pravda animacia este nie je hotova (chybaju este texty, podklad,
hviezdy...)

Ak by nahodou mal niekto zaujem, ze ako presne vytvaram "ciste" PDF
obrazky TeXom, mozem to rozviest detailnejsie. Je to v podstate to iste
ako vytvaram PS obrazky, len teraz je uplne cely kod obrazka
v pdf(La)TeXu.

Zdravim
Ladislav Bitto