[cstex] Zrusenie farebnosti

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Dec 10 14:26:40 CET 2008

2008/12/10 Anton Surda <fyzisurd at savba.sk>:

> [...]
> ciernobielo (odtiene sivej) cez osvitku a po distilacii (Acrobat Distiller)
> umiestnovane ako farebne PDF subory na siet. Teraz tlaciaren kupila novy
> stroj, ktory osvituje priamo offsetove platne a chce odo mna ciernobiele PDF
> subory. Daju sa v niektorom z opisanych krokov zmenit vseobecne platnym
> postupom farebne obrazky na ciernobiele? Software na ktorom boli vytvarane
> je vacsinou neznamy. Je  mozne, aby nova osvitka na platne nedokazala taku
> elementarnu vec (prevod farieb na odtiene sivej), ktoru hravo zvladla

Muze to byt tim, ze to skutecne osvitka neumi, ale muze to take byt
tim, ze to obsluha nechce delat. Prevod z barvy na sedou totiz neni
nijak presne definovan. Je vice metod, jak to udelat, a ty se navzajem
dost vyrazne lisi ve vysledku. Pokud tedy takovou konverzi v DTP
studiu provedou sami, vystavuji se riziku, ze zakaznik nebude
spokojen, a proto chteji soubor ve spravnem barevnem prostoru. Prevod
z RGB na sedou se da udelat v EPS napr. tak, ze vlozite nasledujici
kod:

userdict begin
/setrgbcolor {
  add add 3 div neg 1 add setgray
} def
end

To funguje u jednoduchych EPS, ale nektere programy docela dost cvici
s PS makry pro vyber barev, takze toto reseni muze zpusobit kolizi a
PS chyby. Pokud jsou obrazky bitmapove, je to komplikovanejsi, protoze
si musite nadefinovat vlastni prevodni proceduru, kterou pouzijete
misto prosteho cteni v operatoru image ci colorimage. Dalsi moznosti
je pouzit konverzi z PS do PDF Ghostscriptem a definovat
-dProcessColorModel=/DeviceGray (mam svoji vlastni modifikaci
epstopdf, kde mohu tento parametr zadat take). Pokud je obrazek
bitmapovy, muzete jej Ghostscriptem prekonvertovat na TIF a v gimpu
(nebo jinem bitmapovem editoru) vyexperimentovat optimalni metodu pro
prevod na polotony. Pokud je obrazek vektorovy, muzete jej zkusit
nacist do nejakeho vektoroveho editoru, napr. inkscape, prip.
komercniho Adobe Illustrator ci Corel Draw.

> Vopred dakuje
>
> Anton Surda

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/