[cstex] "specialni" zlomky a typografie

Lubos( Kloc kloc at ipm.cz
Mon Aug 18 08:26:16 CEST 2008

Tomas Davidek napsal(a):
> Dobry den,
>
> Druhy dotaz se tyka typografie. Pokud jsem spravne pochopil, chemicke
> znacky prvku se sazi pomoci \mathrm{}, tedy nikoli matematickou
> kurzivou. To same by melo platit pro indexy s fyzikalnim vyznamem (napr.
> transversalni hybnost by se mela sazet jako $p_\mathrm{T}$). Existuje
> take pravidlo pro sazeni nazvu elementarnich castic ? Domnival jsem se,
> ze by se take mely sazet pomoci \rm stylem, ovsem kdyz se divam do mnoha
> ruznych clanku, temer vsichni pouzivaji matematickou kurzivu, napr. $Z^0
> \rightarrow e^+ + e^-$...

> [...]

Dobry den,
mate uplne pravdu, symboly castic se maji sazet antikvou (stojate), a to
jak latinske tak recke symboly.
Vychazim z utle knizecky "Symboly, jednotky a nazvoslovi ve fyzice",
vydané nakladatelstvim Academia v roce 1983 jako preklad dokumentu UIP
20/1978 Mezinarodni komise pro cistou a aplikovanou fyziku. Je to sice
uz dost stare, ale nemyslim, ze by se na techto zasadach neco menilo.

Myslim, ze autori clanku si proste zjednodusuji zivot a redaktori se tim
do takovych podrobnosti nezabyvaji. Ve vetsine clanku sazenych TeXem tak
treba najdete $\mu m$ nebo $\mu$m pro mikrometr, i kdyz je to
typograficky blbe.

S pozdravem,

Lubos Kloc