[cstex] Cislovanie riadkov

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Apr 1 15:52:44 CEST 2008

2008/4/1, Anton Surda <fyzisurd at savba.sk>:
> [...]
>
>  chcel by som cislovat riadky textu pripraveneho v plainTexu. V knihe p.
>  Olsaka je na to vyborny navod. Ja by som vsak potreboval umiestnit cisla  na
>  okraj oproti vazbe, cize odlisovat parne a neparne strany. Pristup p. Olsaka
>  asi nepojde pouzit, lebo v case cislovania riadku
>  este nie je zname, na ktorej strane sa dany riadok nachadza.
>
>  Ak by zlyhal TeX nedali by sa vsunut prislusne prikazy do dvi, kde su uz
>  riadky a strany zalomene? Pripadne do ps?
>  O jazyku dvi zatial nic neviem, ale viem, ze je opisany v prvej knihe p.
>  Olsaka. Ktorou cestou by som sa mal pustit?

Napadlo me, ze by se dalo cislovani na obe strany a obalilo se to
nejakym \special'em a pak dodatecne prikaz prepsat tak, aby se
nevhodna cisla tiskla bile (na bily papir). V DVI bych to zrovna delat
nechtel, protoze na konci souboru jsou ofsety na zacatky stranek v
DVI, to vse by se muselo prepocitat. Jednodussi by to bylo v PS.
Cislovani by se obalilo nejakym PS specialem, jinym vlevo, jinym
vpravo, a k definicim by se pouzil bop-hook. Soubor s prislusnou
definici by se nacetl jaho header, takze by se PS vubec nemusel
editovat. Kostra takoveho souboru by byla:

%!PS
userdict begin
/bop-hook {
  dup 2 mod 0 eq
     {
          % definice pro lichou stranu
     }
    {
          % definice pro sudou stranu
    }
  ifelse
} def
end

Kdyz si predstavim, ze PS specialy by ohranicovaly cislo zpusobem:

levy 123 konec ..... text ..... pravy 123 konec

pak pred "end" by prisla definice:

/konec {0 setgray} def % tisk cerne

a v prislusnych definicich by bylo na jedne strane
/levy {1 setgray} def /pravy {0 setgray} def
a na opacne strane by to bylo obracene

Nejsem si jist, jak se vklada PS special, ktery kolem sebe neda save a
restore, je to napsano nekde v manualu dvips, ale snad by to melo byt
neco jako

\special{ps::levy}\cislo\special{ps::konec}

>  Za rady dakuje
>
>  Anton Surda

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/