[cstex] Delici znak na konci radky

Jano Kula jano.kula at tiscali.cz
Mon Sep 17 16:30:27 CEST 2007

Dobrý den,

Tomas Bures wrote:
> [...]
> otaznik nebo carka v jakekoli kombinaci. Napr:
>
> "...
> Kus provazu je omylem považován za hada a ten, kdo ho spatřuje,
> s úzkostí prchá. Pravda je taková, že zrakový orgán není tím,
> co vidí. Mnozí, kteří mají podle lékařského dobrozdání dobré oči,
> přesto nevidí! Oko vidí proto, že je osvětleno mikroskopickou jis-
> ..."
>
> Rad bych se zeptal, jestli myslite, ze je toto z typografickeho hlediska
> problem. Pokud ano, jak primet LaTeX (popr. TeX), aby se podobnych

Vyřešit se to dá jedině ruční úpravou (např. nedělitelnou mezerou za
čárkou "tím,~co vidí"), ale je to nekonečný boj.

Při použití zavěšené interpunkce kumulování vůbec nepovažuji za problém.
Myslím, že hlavním důvodem pro toto pravidlo je snaha, aby odstavec
nebyl zprava vykrojen, což se zavěšenou interpunkcí nehrozí, pravý okraj
odstavce je opticky zarovnaný. Čitelnosti textu interpunkce nevadí,
možná je pro ni konec řádku místo ideální. A pro čitelnost je rozhodně
horší špatně zalomený odstavec (střídání stlačených a roztažených
řádků), než vyšší počet spojovníků.

Zbývá jenom přesvědčit korektory.

Jano Kula