[cstex] \sum v text a display modu - chyba?

Vit Zyka vit.zyka at gmail.com
Sat May 5 15:18:37 CEST 2007

Ondrej Koala Vacha wrote:
> Dobry den,
>
> obratil se na mne jeden student pisici svou zaverecnou praci s tim, ze se
> mu nekde u sum, limit a integralu pisou dolni a horni meze za temito
> symboly a jinde nad nimi. Rychle se ukazalo, ze prvni pripad je textmode,
> druhy display mode.;) Chtel po mne, abych mu to sjednotil. Ja jsem mu zase
> rikal, ze to je tak typograficky opodstatnene, protoze pouziti nad
> symbolem vede k
> velkemu prokladu radku a je to tedy dobre. A navic v nasich
> akademicko-matematickych krajich asi obyvkle :) Nicmene se ptam: je mozne,
> [...]

Vytknout to samozrejme muze. Myslim, ze to vsak nebude opodstatnene.
Oprel bych se napr. o dve nasledujici autority:

1) Karel Wick, Pravidla matematicke sazby, Academia 1966. Pravda, trochu
starsi dilo, ale nevim, ze by neexistovalo lepsi; prelozeno i do
anglictiny a citovano Knuthem.

Indexy (rozebrano zejmena na integralech) pise vedle i pod kresbou
integralu dle esteticke potreby. Rozhodne neprikazuje jednotnou formu!

2) Taylor Philip, Zpravodaj 1995/1--4. Autor rozebira, ze dobra
publikace musi po rade obsahovat:
   a) informaci,
   b) strukturu,
   c) jednotnost.
Jednotnost je chapana nejen v duslednem opakovani upravy stejnych
objektu, ale napr. i v jednotnem (=homogennim) pokryvu stranky sedi.
Toto pravidlo je dobre dodrzet, leda ze by bylo v rozporu s vyse
nadrazenymi elementy (je jasne, ze zcela seda stranka postrada temer
zcela informaci; odsazeni odstavce narusi kompaktni sedy vzhled stranky,
ale doda textu dulezitou strukturni informaci).

Nahore a dole polozene indexy u rovnic uvnitr odstavce zcela jiste
rozhodi sazbu radku, prosvetli ji a narusi tak jednotnost strany. Je na
ctenari, zda takoveto posazeni indexu vede k lepsi strukture ci vetsi
informaci. Naopak v display modu (kde se integraly vetsinou vyskytuji)
muze posazeni nad ci pod zkratit/provzdusnit zapis a ucinit vyraz
citelnejsim.

---

Myslim, ze tyto dva argumenty minimalne ukazuji, ze pozadavek na
jednotnou polohu indexu neni zalozen na nejakem objektivnim principu
nebo norme.

S pozdravem
Vit Zyka

Ing. Vít Zýka, Ph.D.                         TYPOkvítek

database publishing              databazove publikovani
data maintaining and typesetting in typographic quality
priprava dat a jejich sazba v typograficke kvalite

tel.: (+420) 777 198 189     www: http://typokvitek.com