[cstex] Otázky zelenáče - 3. díl (dlouhe)

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Mar 27 12:17:07 CEST 2007

27.3.07, Luboš Kloc <kloc at ipm.cz>:

> myslím, že Váš dojem není správný. Pokud obrázek primárně
> vznikne jako bitmapový (fotografie, skenování, screenshot...)
> pak většinou jeho převádění do vektorové podoby nemá
> smysl. Výhody vektorového formátu už zpět obvykle nezískáte.

To se právě nedá říci obecně. Můžete mít snadno vektorizovatelnou
bitmapu v malém rozlišení, kterou pak po vektorizaci můžete kvalitně
vytisknout v libovolné velikosti. Vektorizace je však náročný proces a
těžko předem odhadnete, jak to bude úspěšné. I jednoduše vypadající
obrázek může představovat pro vektorizační algoritmus tvrdý oříšek,
zatímco složitě vypadající bitmapa může být převedena s překvapivě
dobrým výsledkem. Při vektorizaci se často nepoznají přímkové hranice
a nahradí se křivkami. Já jsem to dělal někdy tak, že jsem při
vektorizaci programem potrace optimalizoval parametry, použil jsem
-ec, aby výsledek byl lidsky čitelný, a pak jsem hledal místa, kde
měly být přímky, a místo křivek jsem vkládal ručně rlineto, někde jsem
ručně vyhlazoval i křivkové segmenty. Pokud dostanete obrázek od
někoho, na koho nemůžete tlačit a nemáte donucovací prostředky k tomu,
aby to musel udělat pořádně, pak se musíte uchylovat k různým
pokoutním metodám (v nejhorším případě podložit rastrem, aby to šlo
odměřit, a překreslit). Pokud jste sám autor, měl byste hned od
prvopočátku použít správný nástroj.

--
Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/