[cstex] Otázky zelenáče - 3. díl (dlouhe)

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Mon Mar 26 14:12:22 CEST 2007

Byvaly wrote:

> Děkuji Vám za reakci. Důvodem je pro mne, jako zelenáče, co
> nejsnadnější cesta (výše uvedená práce je můj první dokument v
> LaTeXu), nicméně s Vámi souhlasím a proto bych se rád zeptal na
> několik věcí:
>
> - jak rozeznáte u netriviálních obrázků v běžné praxi, kdy je vhodné
> je zpracovat vektorově a kdy nikoliv, prosím?
> - který vektorový formát podporuje pdfcslatex, prosím?
> - znáte nějaký, nejlépe freeware, nástroj pro převod bitmapové grafiky
> do vektorové, prosím?
>
> Děkuji Vám.

Dobrý den,
odpovědi na Vaše dotazy už tu většinou zazněly, ale jako autor
původní "provokace" považuji za potřebné se k tomu také vyjádřit.

- Kdy je vhodný vektorový a kdy bitmapový formát. Odpověď
není úplně snadná ani jednoznačná. Vektorové formáty jsou doménou
technických výkresů a všeho, o čem se dá říci že to je
"narýsované". Bitmapové formáty jsou doménou fotografií
a obrázků obdobného typu, s množstvím poltónů a ne zcela
jasně definovanou geometrií.
S trochou nadsázky lze říci, že hranice vhodnosti je obdobná jako
hranice mezi kresbou (vektory) a malbou (bitmapa) ve
výtvarném umění.
Důležitá je ovšem forma vzniku obrázku. Dokumentace reality
(fotografie, skenování) vede vždy na bitmapový obrázek,
zatímco naprostá většina obrázků, které vytváříte přímo na počítači by
měla mít vektorový formát. Vyjímkou snad mohou být nějaké malby ve
smyslu uměleckých děl, pokud je na počítači vytvářte.

Vektorové obrázky jsou zpravidla mnohem menší (co do velikosti souboru)
a hlavně jsou nezávislé na zvětšení a zachovávají všechny detaily.
Bitmapové obrázky nemohou z principu obsahovat detaily menší než
velikost pixelu, takže pro kvalitní výstup musí mít velké rozlišení (=
velké soubory).
Převodem vektory -> bitmapa se tedy ztratí část detailů a sníží kvalita
obrázku. Tomu převodu se ovšem ve výsledku nelze
vyhnout, protože všechna současná tisková zařízení pracují
jako rastrová (= bitmapová). Je ovšem žádoucí ponechat ten převod až na
samotnou tiskárnu či její ovladač, kde už je proces optimalizován pro
dané výstupní rozlišení. Tento převod
je velmi dobře algoritmizovatelný a obvykle nedělá žádné
problémy.

Obrácený převod bitmapa -> vektory je ovšem obecně daleko obtížnější a
představuje vlastně úlohu obrazové analýzy. U složitějších polotónových
bitmap se obvykle neobejde bez ručního nastavení a korekcí, a výsledek
nemusí být ani pak
uspokojivý. Ztracené detaily Vám takový proces stejně neobnoví. Je tedy
potřeba zvážit, kdy a zda vůbec je vhodné
to dělat.

Takže jako shrnutí bych uvedl: pokud potřebujete vložit fotografii či
naskenovaný obrázek, je zpravidla lepší ponechat jej jako bitmapu. Pokud
obrázek sám vytváříte pomocí počítače (technický výklres, graf, diagram,
kresba), je lepší použít vektorový formát.

- Do pdfTeXu lze vkládat vektorové obrázky přímo v PDF
formátu nebo v omezeném jednoduchém PostScriptu, který
je vytvořen MetaPostem. Připomínám, že oba formáty jsou
"univerzální", mohou tedy obsahovat jak vektorové, tak bitmapové obrázky.

- Ja k už bylo řečeno, jsou to programy Autotrace, Potrace.
Nicméně nemá moc smysl nakreslit obrázek bitmapovým
editorem a pak ho převádět na vektorový formát. Většinu výhod
vektorového formátu (detaily) už máte ztracené.
Je potřeba pracovat přímo s vektorovými editory.
Editorů vektorových obrázků je celá řada, kromě již zmíněného
stojí za zmínku Metagraf produkující mimo jiné i editovatelný
výstup do MetaPostu. Každý slušný program pro tvorbu grafů
by měl mít výstup do nějakého vektorového formátu a také
všechny CAD programy jsou v podstatě specializované editory vektorových
obrázků.

S přáním mnoha dalších úspěchů,

Luboš Kloc