[cstex] Psaní knihy v ConTeXtu

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Mar 7 13:23:13 CET 2007

7.3.07, Jakub Šťastný <knava.bestvinensis at gmail.com>:
> Posílám přátelský pozdrav všem TeXistům,
>
> rád bych napsal knihu (o Ruby) a samozřejmě jako správný TeXista ji míním
> vysázet v TeXu. Díky mé lenosti padla volba nakonec na ConTeXt (zvažoval
> jsem ještě plain).
>
>  Požadavky ze strany nakladatelství (Grada) jsou takovéto:
>
> "Sazba v TeXu by asi nebyla problémem, pokud byste byl schopen vytvořit
> finální tiskové PDF v námi standardně požadované specifikaci (2500 DPI, 150
> LPI, stupně šedi, ořezové značky atd.) a v layoutu určeném edicí, v níž by
> Vaše kniha byla zařazena."

DPI a LPI není Vaše starost. Předpokládám, že jako správný TeXista
použijete Type 1 fonty a vytvoříte PDF. Pak již jde jen o bitmapové
obrázky, ale rozlišení 2500 dpi je pro ně nesmyslně vysoké, pro
polotónové obrázky musí stačit 600 dpi. Čárová grafika (pérovky) může
vyžadovat 1200 dpi, ale to byste stejně řešil vektorově. Pokud tedy v
PDF nebudete mít polotónové bitmapy, je vše nezávislé na rozlišení
výstupního zařízení. Těch 2500 dpi je zřejmě rozlišení osvitky, kde
budou dělat filmy, a obvykle se ani změnit nedá. Hustota rastru se
měnit dá, jenže to je záležitost obsluhy osvitky. Když jim Grada
napíše do objednávky 150 lpi, tak jim to udělají. Ořezové značky jsou
záležitost několika maker.

Záludné mohou být jen obrázky, které omylem zůstanou v RGB. Při
defaultním nastavení osvitky z nich vyleze nepoužitelný černoch. dá se
to i v osvitce docela rozumně převést na stupně šedi, ale musíte si
osvit domluvit sám, napsat to jako požadavek do objednávky a ještě jim
to raději připomenout ústně. Naposled jsem to potřeboval při přípravě
filmů pro Zpravodaj s českým překladem manuálu ConTeXtu. Nebylo účelné
dělat další verzi obrázků pro černobílý tisk a vím o firmě, kde to
dovedou.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/