[cstex] biblatex

jan.busa at tuke.sk jan.busa at tuke.sk
Wed Mar 7 12:11:11 CET 2007

Zdravim,

nedavno tu bola diskutovana otazka BibTeXovskeho stylu pre cs-prostredie.
Mozno sa niekomu zide informacia o baliku bibLaTeX, ktoru uvadzam nizsie.
Ma s nim niekto skusenosti? Mozno by stalo zato pripravit jeho
cs-lokalizaciu :) Ja sam som doteraz BibTeX nepouzival a nie som ani
odbornik na bibliograficke normy, ale ak by sa niekto rozhodol riesit
otazku cs-stylov, rad by som pomohol.

   Jano Busa

==============

Na Troch králov roku 2007 bola uvolnená verzia 0.6 \LaTeXovského balíka
"biblatex", ktorého autorom je Philipp Lehman. Jeho prvé verzie sú
datované septembrom 2006, jedná sa teda o novinku.
Tento balícek sa dá stiahnut z
http://www.tex.ac.uk/tex-archive/help/Catalogue/entries/biblatex.html, kde
sa uvádza:

Balík "biblatex" je úplná reimplementácia bibliografického príslušenstva
poskytovaného LaTeXom v spojení s BibTeXom. Spôsob spolupráce LaTeXu a
BibTeXu prepracovaný úplne od základu. Namiesto implementácie v
BibTeXovských štýlových súboroch, je formátovanie použitej literatúry
riadené výhradne TeXovskými makrami. Na vytvorenie nových bibliografických
štýlov by mala byt postacujúca dobrá aktívna znalost LaTeXu. Na to nie je
nutné ucit sa BibTeXovský postfixový zásobníkový jazyk. Podobne môžu byt
lahko predefinované všetky citacné príkazy.

Okrem jedinecných crt balíka "biblatex", zahrna tento hlavné crty
nasledujúcich balíkov: babelbib, bibtopic, bibunits, chapterbib, cite,
inlinebib, mlbib, multibib, splitbib. Nájdu sa aj niektoré koncepcné
paralely s~balikmi natbib a amsrefs. Balícek "biblatex" podporuje delenie
citacných zoznamov, viacnásobné bibliografie v rámci jedného dokumentu,
oddelené zoznamy bibliografických záznamov. Bibliografie môžu byt
rozdelené na casti (podla kapitol, oddielov apod) a/alebo clenené podla
tém (podla typu, klúcových slov, atd.). Balík je úplne lokalizovaný a môže
byt použitý spolocne s balíkom babel.

Prírucka balíka "biblatex" má 117 strán a je k dispozícii na stránke
http://www.tex.ac.uk/tex-archive/macros/latex/exptl/biblatex/doc/biblatex.pdf.
Balík sa nedá automaticky použit so všetkými štýlovými bst-súbormi,
bib-súbory bude potrebné modifikovat len velmi málo. Zdá sa teda, že ak
ste doteraz nezacali s BibTeXom, je dobré zacat precítaním uvedeného
manuálu.