[cstex] Otázky zelenáče 2. díl

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Mon Mar 5 10:55:16 CET 2007

2007/3/5, Jaroslav Matej <matej at vsld.tuzvo.sk>:

> Mozete pridat nejaky link na takuto prezentaciu? Rad by som porovnal moznosti s
> tvorbou animovanych PDF dokumentov o ktorych sa tu pisalo nedavno.

Animovanou prezentaci jsem nikdy nedelal, takze nemohu poslouzit
prikladem. Mohu jen pridat vysvetleni.

Multimedialni triky se delaji PDF operatorem pdfmark, jehoz parametr
je typu dictionary a urcuje, co se ma vykonat. Formalni syntaxe je
stejna jako v PS. Operator s odpovidajicim parametrem lze dostat do
PDF dvema zpusoby:

1. V pdftexu pomoci \pdfliteral{...}

2. Pomoci \special{...}, ktery obsahuje PS kod, jemuz rozumi dvips a
nasledne Distiller, pripadne ps2pdf. Podle manualu je vhodne na
zacatek souboru (PS header) pripsat:

/pdfmark where
{pop}{userdict /pdfmark /cleartomark load put} ifelse
/setdistillerparams where
{pop}{userdict /setdistillerparams {pop} put} ifelse
/currentdistillerparams where
{pop}{userdict /currentdistillerparams {1 dict} put
} ifelse

To je pro pripad, kdyby se soubor jen tiskl na tiskarne, ktera
pochopitelne nerozumi operatorum pdfmark a setdistillerparams

Muzete jit o krok dal a vytvorit pohodlnejsi makra, ktera podle volby
"driver" zapisuji kod bud pro pdftex, nebo pro dvips + distiller.
Ostatne tak to delaji balicky graphic[sx], color a jine.

Cestou TeX->DVI se ztrati cast informace a neni vzdy mozne ji zcela
obnovit. Nekdy je nutno pomoci \special zapisovat dalsi pomocne
informace a prevod do PDF resit slozitejsim PS makrem. V luatexu bude
mozne radu vypoctu delat pohodlne v LUA.

> Vdaka,
> MJ
> --

Zdeněk Wagner