[cstex] OT: Re: serial o ConTeXtu + Win vs. Linux (fwd)

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Jan 31 00:31:10 CET 2007

2007/1/30, Jiri Rybicka <rybicka at mendelu.cz>:
> [...]
> samé
> podstaty problémů spojených s [La|Con]?TeX[t]?em a s jeho rozšířením a
> používáním. Nevím ovšem, co bychom si všichni přáli, co lze považovat za
> ideální řešení: používat na všechno TeX like system?
>
> Mně osobně by to vyhovovalo, asi i řadě dalších osob, ale na druhé straně
> pro
> tuhle variantu nejsou vůbec vytvořeny podmínky:
> -- dokumenty jsou neslučitelné s těmi neTeXovými (to není jen technický
> problém
> nějakého konvertoru, ale nejvíc problém celkového přístupu ke tvorbě

Konvertor z/do Wordu se dela spatne, protoze chybi dokumentace
formatu. Kdyz jsem byl nucen napsat dokument s matematickymi rovnicemi
ve Wordu, ktery doma nemam a dokonce ani v OO rovnice psat neumim,
podlehl jsem reklame, ze GrindEq (shareware) umi konverzi z LaTeXu do
Wordu a zpet vcetne rovnic. Shareware umoznuje zdarma behem mesice
provest maximalne 10 konverzi, pak se musi zaplatit. Ja jsem udelal
jednu konverzi na zkousku a jednu nacisto. Z rovnic nezbylo vubec nic,
mozna sem tam osamocene pismenko. Dal jsem tedy svemu sefovi, ktery to
s Wordem umi, tento invalidni DOC a PDF z PDFLaTeXu a on tam tech asi
30 rovnic natukal rucne...

Altova nabizi konvertor mezi Wordem a XML, take za penize, ale nikdy
jsem nezkusil, zda si to poradi s rovnicemi.

> -- nemáme k dispozici tak dobře instalovatelný programový produkt, jako je
> office (ať už MS nebo třeba i Open, nebo 602) -- tohle mi osobně vadí ze
> všeho
> nejvíc;

Letosni TL ma novy graficky instalator i pro Windows. Nemel jsem cas
ho vyzkouset, ale zda se, ze na nem dost zapracovali. Treba se i zde
blyska na lepsi casy.

> -- nemáme k dispozici takové uživatelské rozhraní, s ikonkami, nápovědami,
> pomůckami apod. Ať na to nadáváme, že je to místy nefunkční, neohrabané a
> bůhvíco ještě, 90 procent lidí nepřesvědčíte, že ideální je příkazový
> řádek:)

Na to se mi libi WinShell. On ma totiz panely s ikonkami s mnoha
symboly: recka pismena, matematicke operatory (sumace apod.) a nekolik
dalsich. Clovek klikne na ikonku a ono mu to na misto kurzoru napise
odpovidajici TeXove makro. Ty panely se daji jednotlive zapinat a
vypinat, takze ty, ktere uzivatel nepotrebuje nebo zna, si muze
vypnout, aby na obrazovce neprekazely.

Ja jsem nedavno prisel na to, ze pro rozsahle projekty, kde mam vice
zdrojovych souboru a pripadne potrebuji rychle najit nejaky stylovy
soubor, se mi hodi komercni editor <oXygen/>, prestoze je urcen pro
XML. Samozrejme pouzivam i vim a v OS/2 EPM.

> Takže co s tím? Dají se nějak řešit ty tři zásadní problémy, které jsem
> uvedl?

Napr. prihlasit se mezi vyvojare TL, pomahat s vytvarenim a testovanim
TL, dopsat helpy pro nejaky editor -- mozna by se dalo vyjit z LaTeX
navigatoru. Petr Mikulik udelal kontextovy help LaTeXu pro oesdvojkovy
editor EPM. Vyvojari TL jsou vstricni, jsou vdecni za feedback, takze
pokud se najde dobrovolnik, muze byt TL 2008 zase o neco lepsi. Take
by to nekdo mohl zadat treba jako studentskou praci, pripadne by slo
takovou cinnost provadet jako grant CSTUGu. Urcite by to melo smysl.

--
Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/