[cstex] OT: Re: serial o ConTeXtu + Win vs. Linux (fwd)

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Tue Jan 30 22:44:38 CET 2007

Zdravím všechny,
tato zajímavá diskuse podle mého názoru vůbec není OT, neboť zasahuje do
samé
podstaty problémů spojených s [La|Con]?TeX[t]?em a s jeho rozšířením a
používáním. Nevím ovšem, co bychom si všichni přáli, co lze považovat za
ideální řešení: používat na všechno TeX like system?

Mně osobně by to vyhovovalo, asi i řadě dalších osob, ale na druhé straně
pro
tuhle variantu nejsou vůbec vytvořeny podmínky:
-- dokumenty jsou neslučitelné s těmi neTeXovými (to není jen technický
problém
nějakého konvertoru, ale nejvíc problém celkového přístupu ke tvorbě
dokumentů);
-- nemáme k dispozici tak dobře instalovatelný programový produkt, jako je
office (ať už MS nebo třeba i Open, nebo 602) -- tohle mi osobně vadí ze
všeho
nejvíc;
-- nemáme k dispozici takové uživatelské rozhraní, s ikonkami, nápovědami,
pomůckami apod. Ať na to nadáváme, že je to místy nefunkční, neohrabané a
bůhvíco ještě, 90 procent lidí nepřesvědčíte, že ideální je příkazový
řádek:)

Možná jsem na něco podstatného ještě zapomněl. Suma sumárum: výhody typu
kvalitní výstup, menší pracnost tvorby dokumentů (některých!!), vysoká
stabilita, přesnost atd. -- to nejsou argumenty pro masové uživatele, ale
spíše
pro fajnšmekry nebo pro lidi dostatečně vybavené mozkem natolik, aby si
spočítali, že když investují na počátku hodně času do naučení, tak se jim
bohatě vrátí.

Byl jsem jako mnoho jiných donucen pracovat ve Wordu. Nemám ten program
vůbec
rád, je v mnoha aspektech naprosto bezkoncepční, nedodělaný, neohrabaný
(však
víte), používám ho (jak již bylo v tomto vlákně hezky řečeno) v
sebeobraně, ale
co můžu jiného dělat? Nejde jen o to, že mi to někdo nařídí (to je dost
často),
jde taky o to, že nutně potřebuji s někým (hrubě řečeno počítačově
primitivním)
komunikovat.

Naštěstí si mohu vždy vybrat a pro seriózní výstupy, na kterých fakt
záleží,
Word nikdy nepoužiju. Ale uvědomuju si, že tuto možnost výběru mám jen
díky
tomu, že jsem opravdu hodně času investoval do naučení systému, který v té
době
(1988) byl jediným solidním systémem pro zpracování textů a že to je taky
předmět mého osobního a profesionálního zájmu. Kdo takové podmínky a
ambice
nemá, asi tuto časovou investici neprovede...

Takže co s tím? Dají se nějak řešit ty tři zásadní problémy, které jsem
uvedl?

J. Rybička.

přispěl bych svou zkušeností/postřehy do
diskuse.

Práce s Wordem je intuitivní a je instalován na každém
počítači. Text o
rozsahu 0.5 - 2 stránky se s ním lehce vytvoří. Na VŠ
(stavební) byly
veškeré práce (kromě diplomky) právě takového rozsahu. Tj.
myslím, že
pro studenta Word = není co řešit.

Možná za úvahu by
stálo zvládnutí (La)teXu pro studenta takové školy,
kde se hodně píše
(pedagogická VŠ, ekonomka, filosofie). Ale ovávám se -
nechci se nikoho
dotknout - že takoví studenti mají spíše (plyne to z
oborové orientace)
omezenou chuť k práci s počítačem, natož pak
přemýšlet o abstrakcích mezi
zdrojovým kódem vstupního souboru (La)TeXu
a výsledkem (.dvi, .pdf).
Z toho plyne Word + tuhý boj v pracích rozsahu
desítek
stránek.

Další zkušenost. Směroval jsem osobu studující postgraduál
k psaní
disertace a jiných prací v LaTeXu, ač jej nikdy předtím neviděla.
(Avšak
měla pernou zkušenost s finišem diplomky ve Wordu.) Předvedl jsem

srovnání dokumentu vytvořeného v LaTeXu a ve Wordu. Co do vzhledu

finálního dokumentu a co do udržování pořádku v rozsáhlé práci je

výsledek jednoznačný. Šla by "do toho" i přes to, že některé věci je

třeba nejdříve nastudovat (takže se dělají složitěji). Ale je nucena

práci odevzdat ve Wordu, protože šéf jí do textu přímo píše poznámky.

(Ač možná i LaTeXu by šly psát poznámky po stranách, předpokládá to

znalost a instalaci LaTeXu i u šéfa).

Osobní zkušenost. K LaTeXu
mě nikdo nevedl ani nenutil. Obtížemi s
Wordem: víceúrovňové číslování,
rejstřík odkazů a práce s
obrázky/tabulkami - čím rozsáhlejší dokument,
tím větší pravděpodobnost,
že se vám něco/všechno z toho *nevratně*
rozsype. Další problém s
otevřením wordového dokumentu na různých
počítačích (a to i Wordem
stejné verze!) - dokumenty mohou mít i jiný
počet stránek! Další
příšernost - způsob, jakým běžný uživatel vytváří
odlišně formátované
oblasti; intuitivní WYSIWIG práce umožňuje neuvažovat
o dokumentu jako
celku a tom, že by měl mít nějakou štábní kulturu. Atd.
Závěrem - tyto
zkušenosti mě vedly k hledání alternativy; došel jsem
LaTeXu. Texty píšu
ve dvou programech: dá-li se předpokládat, že jej
použije i někdo, kdo
zná/stačí mu pouze Word, píšu (musím) ve Wordu (ač
vím, že číslování
odstavců se rozjede). Ostatní dokumenty píšu
v LaTeXu.

Ještě bych si dovolil úvahu, že k intenzívní práci s LaTeXem
je nutný
každodenní přístup k internetu - resp. k online diskusi. Mám
staženou
řadu dokumentů (Nie príliš stručný úvod do programu LaTeX, TeX
naruby,
LaTex manual aj.). Přesto - přístup k online diskusi je
nezastupitelný,
pže odpověď na problém se dá relativně snadno a *rychle*
získat. Nehledě
na informace např. o balíčcích, které jsou pouze na
internetu (resp.
jejich postupné stažení a vytisknutí by trvalo neúměrně
dlouho). Osobní
názor - člověk, který nebude mít přístup na web, s LaTeXem
daleko nedojde.

Materiálů je hodně, ale jejich studium vyžaduje čas,
který člověk
potřebuje k tvorbě dokumentu. Proto si myslím, že v protiváze
stojí - na
jedné straně - studium "jak v (La)TeXu něco (neintuitivně)
udělat" a
osobní potřeba mít "krásný dokument" a - na straně druhé - kolik
času
zabere předělávání věcí ve Wordu.

Lukáš
Procházka