[cstex] OT: Re: serial o ConTeXtu + Win vs. Linux

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue Jan 30 19:40:32 CET 2007

On Tue, 30 Jan 2007 jan.busa at tuke.sk wrote:

> Je to zaujimava diskusia.

V ramci one "zaujimave diskusie" zaznela na mnoha mistech zminka o
OpenOffice (OO). Pred nedavnem jsem se prihlasil do konference uzivatelu
OO ve snaze se neco dozvedet, jak ta obluda pracuje s fonty, a na zaklade
toho odstranit zavadu na mem systemu. Poznamenavam, ze OO jsem potreboval
rozfunet pro uzivatele, ne pro sebe. Az na jednu vyjimku jsem se od
prispevatelu te konference toho moc nedozvedel, spis jsem dosel k poznani,
ze existuji lide s rozdilnym nahledem na pouzivani pocitacu.

Lide kolem toho OO uvazuji v pojmech "klikni tam, klikni onde". K tomu,
aby clovek nainstaloval napr. font, potrebuje spustit graficky
"instalator", tj. jakousi obludu, ktera se neobejde bez funkcniho X
serveru, java nesmyslu, rootovskych prav atd. a ktera pred uzivatelem
zataji, ze jedine, co nakonec udela, je pouziti programu /bin/cp. Tito
lide si casto nedokazou predstavit, ze muze X server bezet na jinem
pocitaci, nez aplikace, font server taky nekde jinde. Pro ne je pocitac
bedna s grafickym rozhranim a aplikacemi jaxi dohromady a sitove moznosti
se mnohdy v jejich nazorech redukuji na pouziti internetoveho prohlizece.

Ja mam na pocitace zase jiny nahled: snazim se videt v kazdem pouzitem
programu filtr s presne definovanymi vstupy, presne definovanymi vystupy a
jedoznacne definovanym algoritmem, co to dela. Jakesi graficke parady me
akorat rozptyluji.

Necht ma kazdy clovek na pocitac takovy nahled, ktery mu vyhovuje. Lide
s temito dvema nahledy se asi nikdy nedomluvi. Na svych prednaskach o TeXu
jsem behem mnohaleteho vyvoje zjistil, ze zacinaji prevazovat posluchaci
s jinym nahledem na pocitac, nez mam ja, a ze tito posluchaci pak na me
ziraji jako na exota. Tak jsem ty prednasky ukoncil. Fakt je, ze obcas se
setkam s nazorem, ze byla skoda tu prednasku rusit, takze nic neni
definitivni. Jen se mi nikdy nepodari smysluplne prednaset pro lidi s tim
opacnym nahledem na pocitac, nez mam ja.

Zdravim

Petr Olsak