[cstex] PDF animacie + Fortran

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Mon Feb 26 12:05:06 CET 2007

2007/2/26, Jaroslav Matej <matej at vsld.tuzvo.sk>:
> Dobry den p.Bitto,
>
> Vas navod na vytvaranie PDF animacii ma zaujal a chcel by som Vas poprosit o
> radu ohladne Fortranu a prip. doplnujucich soft.balikov, ktore pouzivate na
> vytvaranie tychto PDF animacii ? Zaujima ma aky fortran pouzivate, resp.
> odporucate (a aky nie), najlepsie nekomercny, prip. nejaky web s tutorialom o
> programovani vo Fortrane. Posielam do fora ako Cc, nech sa priucia aj ostatni.

Nejsem ten spravny poradce na Fortran, protoze tento jazyk jsem
prestal pouzivat pred 20 lety, ale pokusim se odpovedet v
souvoslostech.

Podle dotazu predpokladam, ze Fortran jest neumite. Pokud se jej
chcete ucit jen kvuli animacim, pak jdete spatnou cestou. Tvorba
animace ma dve faze: vypocet potrebnych hodnot a jejich vlozeni do
vhodnych maker. Vypocty lze sice delat ve Fortranu, ale totez zvladnou
i jine jazyky, napr. C, Octave, R-project, a dokonce i LaTeX (psal o
tom ve Zpravodaji pan Balda). Ruzne typy vypoctu se v ruznych
programech delaji ruzne snadno/obtizne. Ted zalezi na tom, co jiz
znate, a zda studium jineho programoveho nastroje prinese tak vyrazne
zlepseni, aby se Vam to vyplatilo.

Nekomercni kompilator Fortranu najdete v GCC. Pokud jde jen o animace
nebo jine nenarocne pouziti, pak Vam bude stacit. Pokud byste chtel
delat ve Fortranu narocne vypocty, vyuzivat knihovnu MPI pro paralelni
programovani, pak i pro Linux jsou komercni kompilatory lepsi
(poskytuji lepe optimalizovany kod). Zalezi ovsem na Vas, jestli
zrychleni vypoctu je pro Vas tak vyznamne, aby se vyplatilo koupit
komercni kompilator.

Mimochodem, hotove knihovny fortranskych podprogramu a funkci lze
volat i z programu v C a Octave.

> Dakujem,
> J.Matej
> --